Nemulțumit de slaba mobilizare a constructorului pentru începerea lucrărilor la sectorul Suplacu de Barcău – Borș (60 km) al Autostrăzii Transilvania, ministrul Transporturilor, Sorin Bușe, a dat termen constructorului să pornească șantierul în mai puțin de două săptămâni, în caz contrar urmând să rezilieze contractul.

sorin buse, homor

Ministrul Bușe a solicitat prezența la București a conducerii companiei spaniole, pentru a decide viitorul proiectului.

Antreprenorul a câștigat licitația în urmă cu aproximativ un an și jumătate (31 martie 2015, în timpul ministrului Dan Șova).

Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a semnat contractul în 14 mai și a emis Ordinul de Începere pentru proiectarea și execuția lucrărilor în luna iunie 2015.

Banii pentru avans achitați de CNADNR

“Cu toate acestea, ultima variantă a proiectului tehnic a fost transmisă pentru avizare la CNADNR cu întârziere, la începutul lunii august 2016. În prezent, constructorul nu are niciun impediment pentru efectuarea lucrărilor. Mai mult decât atât, CNADNR a acordat avansul aferent acestui proiect, iar antreprenorul a promis mobilizarea, lucru care nu s-a întâmplat. Stadiul de execuție pe acest contract este în continuare 0%”, precizează CNADNR.

Contractul a fost semnat contra sumei de 701.000.000 lei, fără TVA (197,5 milioane euro, cu TVA).

Ministrul Transporturilor consideră că un astfel de parteneriat nu poate continua în aceste condiții. „Dacă până în data de 15 septembrie, constructorul nu va demara lucrările la capacitate optimă, nu eliminăm varianta rezilierii pentru că ne dorim ca acest proiect să progreseze”, a precizat ministrul Sorin Bușe.

12 ani de la semnarea păgubosului contract cu Bechtel

Constatăm că la mai bine de 12 ani de la semnarea primului contract, cu Bechtel (2004) Autostrada Transilvania se află în aceeași situație. Lucrările au pornit inițial în anul 2007, când compania americană Bechtel a început construirea peste râul Arieș a celui mai mare viaduct din proiectul, lung de aproape un kilometru și înalt de 23 de metri. Însă lucrările au fost tărăgănate iar la inceputul anului 2011, abandonate.

De atunci până la rezilierea contractului cu Bechtel au mai trecut 2 ani ani, apoi alți 2 ani până la semnarea contractului cu un nou constructor, însă lucrările la tronsonul cu termen de finalizare 2012 nici măcar astăzi nu a intrat în șantier.

Treabă românească

CNADNR anunța cu nonșalanță anul trecut în octombrie, la 3 luni de la parafarea noului contract, că nici măcar întocmirea proiectului tehnic nu a debutat. Cauza: asocierea dintre constructorii români şi spanioli nu fusese încă parafată.

Alt neajuns a fost de-a dreptul şocant: dirigintele de şantier şi şeful echipei de proiectare nu cunosc limba română, „care este limba contractului”, anunţa CNADNR.

Pe de altă parte, CNADNR nu obținuse încă Acordul de Mediu, pe care şeful său de atunci, Narcis Neaga, spera că îl va obţine în… decembrie 2015!

Evident, nici nu i-a trecut prin cap să sancționeze în vreun fel antreprenorul pentru întârzierea întocmirii proiectului tehnic.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version