Una dintre solicitările UEFA pentru ca România să găzduiască meciuri de la Campionatul European de fotbal din 2020 a fost ca în Bucureşti să existe o legătură directă între Aeroportul Otopeni şi Gara de Nord.
S-a vorbit foarte mult despre posibilitatea ca cele două locaţii să fie legate între ele prin intermediul unei magistrale de metrou. Însă întârzierile cu care au fost puse în practică demersurile necesare a dat de înţeles că magistrala respectivă de metrou nu va fi gata la timp pentru Euro 2020.
În schimb, reprezentanţii Ministerului Transporturilor au venit cu o alternativă, mai ieftină şi mai rapidă, pentru că magistrala de metrou presupunea schimbarea trenului pe parcurs.
Ministrul Transporturilor, Sorin Bușe, anunţă că are nevoie de numai 88,8 milioane de euro pentru a lega Aeroportul Otopeni de Gara de Nord printr-o linie de tren. Banii vor fi asigurați din fonduri europene şi cofinanţare de la bugetul de stat.
Ministrul Bușe a prezentat, marți, proiectul și s-a declarat convins că linia de tren care să lege cele două obiective va fi gata până în aprilie 2018 şi va putea fi dată în folosinţă în acelaşi an.
Proiectul presupune reabilitarea liniei ferate deja existente între Gara de Nord şi staţia Odăile (17 km) şi completarea acesteia cu 2,3 kilometri de cale ferată până la Aeroportul Otopeni, unde va fi construită o staţie provizorie şi un trotuar rulant până la terminalele aeroportului.
Lucrările vor fi realizate de CFR Infrastructură, în regie proprie.
Ministrul Transporturilor susţine că, în acest mod, distanţa dintre Aeroportul Otopeni şi Gara de Nord va putea fi parcursă în doar 18 minute, iar o călătorie ar urma să coste 3,99 lei.
„Proiectul feroviar care leagă Aeroportul Internaţional „Henri Coandă” de Bucureşti a început deja – au fost studiate şi analizate toate detaliile tehnice, astfel încât în primăvara anului 2018 să fie finalizat. Ne dorim să asigurăm conexiunea cu aeroportul nu doar din Bucureşti, ci şi din alte oraşe ca: Ploieşti, Braşov şi poate chiar din Bulgaria, pentru atragerea către Otopeni a pasagerilor din ţara vecină, printr-o variantă relativ rapidă: Ruse – Bucureşti”, a declarat ministrul Sorin Buşe.
Construirea liniei ferate va asigura legătura Aeroportului Otopeni cu:
- Gara de Nord Bucureşti;
- cartierele şi localităţile limitrofe Bucureştiului, inclusiv Polul de Cercetare – „Laser Valley”;
- reţeaua feroviară naţională (16 perechi de trenuri/zi vor lega aeroportul de Braşov, Galaţi, Constanţa, Craiova, Ruse).
Proiectul are două etape:
- etapa I: legătura feroviară la aeroport şi construirea unui terminal temporar în apropiere de terminalul sosiri al aeroportului, cu o durată de implementare de 18 luni: octombrie 2016 – aprilie 2018.
- etapa a II-a: construcţia terminalului subteran multimodal metrou – tren, cu termen de finalizare 2020.