Mișu Negrițoiu, președintele ASF, încalcă acordul cu transportatorii, la nicio lună de la semnare, când a părut că acceptă prețul maximal cerut de aceștia sub presiunea megaprotestului cu camioane din fața Guvernului.
Negrițoiu a declarat pentru Profit.ro că prețul maximal la care tarifele RCA ar trebui limitate timp de 6 luni trebuie majorat cu 25%, la 10.000 de lei, față de cel stabilit de comun acord cu patronatele – 7.500 de lei pentru un camion de 16 tone clasa B0.
Este o nouă țeapă marca Negrițoiu, care de doi ani îi păcălește cu promisiuni scrise pe transportatori. Ultima dată a făcut-o în primăvară, cu proiectul Legii RCA, când a trimis Parlamentului – de două ori! – un document ce conținea alte prevederi decât cele stabilite de comun acord cu aceștia.
Acum, Negrițoiu susține că nu a negoociat nimic cu patronatele din transporturi. Mai mult, el invocă aprobarea unei norme ASF prin care a fost stabilită metodologia de calcul pentru plafonarea tarifelor, deși OUG 54 dată de Guvern în preziua protestului nu îi cere acest lucru, ci numai să stabilească tarifele până al data de 20 octombrie.
“Transportatorii au fost de acord”
„Nu este o primă negociată. Am supus spre consultare condiţiile şi formula de calcul. Ne-am consultat cu toată lumea. Odată stabilită formula, treci la baza de date. Aplici formula pe baza de date şi nimeni nu poate să intervină. Este o primă tehnică şi independentă, nu este o primă negociată. Tarifele trebuie să corespundă legii şi să acopere toate costurile. Toată lumea a fost de acord să acopere toate costurile, inclusiv transportatorii. Chiar ei au fost cei care au spus că trebuie şi o marjă de profit, pentru că noi pusesem o marjă 0. Toată lumea a fost de acord cu acoperirea tuturor costurilor suportate de asigurători. Noi avem o bancă de date care nu este o bancă de date negociabilă, pentru că sunt informaţii istorice. Vin din urmă datele efective. Pe baza acestor date, introducem formula şi rezultatul îl dă calculatorul“, a spus Negriţoiu, într-un interviu pentru Profit.ro.
Președintele ASF a precizat și că daunele plătite efectiv reprezintă doar o parte a costurilor suportate de asigurători. Aceștia sunt obligați să constituie rezerve pentru daune avizate și neavizate, dar și au și cheltuieli de vânzare, cum ar fi comisionul plătit brokerilor.
“Trebuie desființat un mit”
“Trebuie desființat un mit. În prețul unei prime intră rata daunei, plățile efective, daunele avizate (IBNR), care este estimat, și rezerva de daună, care iar este estimat. S-ar putea ca lumea să confunde că, de fapt, e vorba doar de rata daunei. Nu. Costurile sunt mai multe. Lumea ignoră că, pe lângă cele 5 miliarde din daune plătite în primele șase luni, mai ai 2 miliarde în rezerve și mai ai și cheltuieli administrative care se duc spre 40%. Deci, piața e pe negativ. Noi raportăm rata daunei, dar unele daune se plătesc peste ani de zile și de aceea ai IBNR și rezervele de daună. Acestea nu sunt de neglijat. Nu sunt bani pe care cineva îi ia. Ei sunt în rezervă. Nu scoate nimeni bani din România”, a spus Negrițoiu.
El mai susține că prețul maxim este, de fapt, calculat pe o metodologie folosită pentru a determina prețul minim necesar a acoperi toate costurile asigurătorilor, acesta fiind principalul deziderat al Legii.
Negrițoiu a amintit că, potrivit datelor publicate de ASF, numai 3% din prețurile RCA au sărit de 20.000 de lei, adică la nivelul maxim, în timp ce aproximativ 12% se află sub 5.000 de lei, considerat nivel minim.
“Dacă prețul minim era administrat inclusiv în interiorul patronatelor, nu mai aveam o problemă acum cu prețul maxim. Alte țări care au administrat liberalizarea RCA au introdus prețul minim. Așa a fost în Slovacia, în Croația. La noi nu s-a făcut asta și s-a ajuns că prețul minim a mers așa de mult în jos încât asigurații nu au mai simțit beneficiile asigurărilor”, a insistat președintele ASF.
“Prețurile maximale vor fi calculate mai repede”
Mișu Negrițoiu a precizat că tarifele maximale vor fi calculate mai repede de 20 octombrie – cum prevedea OUG 54/2016 – și vor fi trimise Consiliului Concurenței pentru avizare. Ulterior, acestea vor fi adoptate prin Hotărâre de guvern.
Valabilitatea acestor tarife este de 6 luni, potrivit Legii concurenței, care acorddă această posibilitate de limitare a prețurilor pe o perioadă limitată. În acest interval de timp, Parlamentul ar trebui să adopte Legea RCA.
Iată însă comunicatul ASF din 15 septembrie, cu Acordul scris:
„Ca urmare a discuțiilor avute astăzi la sediul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) cu reprezentanți ai patronatelor din domeniul transporturilor, s-a stabilit că elementele care vor fi luate în considerare în calculul tarifelor de referință pentru polițele RCA, conform OUG emisă de Guvern, sunt următoarele:
– frecvența și dauna medie, ținând cont și de daunele întâmplate și neavizate, precum și de trendul acestora, conform datelor statistice publicate la nivel de piață (raportul Milliman), actualizate la 30 iunie 2016;
– încărcarea pentru cheltuieli administrative, achiziție, taxe etc., de maxim 25%;
– încărcarea pentru aplicarea sistemului de bonus/malus.
De exemplu, se estimează un tarif maxim de aproximativ 7.500 lei/an pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa bonus-malus B0. Acest tarif țintă nu include încărcări pentru profit și marja comercială.
La întâlnire au participat reprezentanți ai UNTRR, APTE 2002, FORT, Apulum și ASF”.