Cristian Muntean (ASSAI): “Dacă legea apare fără formula de calcul a prețului RCA nu se schimbă nimic”!

La dezbaterea publică de la Camera Deputaților pe tema Legii RCA, președintele Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, Leonardo Badea, a anunțat că “în cazul în care noua lege nu va fi adoptată în timp, se poate recurge la prelungirea actualei ordonanțe (OUG 54/2016) cu încă 3 luni”.

Cristian Muntean președintele ASSAI

Aceasta înseamnă că plafonarea tarifelor, a cărei perioadă de 6 luni expiră în 18 mai, va fi amânată cu 3 luni. Prelungirea plafonării tarifelor RCA nu se pot face decât pe perioade succesive de 3 luni – fiecare dintre ele cu aprobarea Consiliului Concurenței.

Leonard Badea a declarat, la finalul dezbaterii, că a solicitat trimiterea din partea părților interesate, în decursul unei săptămâni, a amendamentelor pentru noua lege RCA.

De asemenea, se așteaptă și din partea Guvernului un punct de vedere pe marginea proiectului de lege.

Ținând cont de faptul că proiectul de lege a fost adoptat de Senat în septembrie anul trecut, nu mai este nevoie decât de votul în plen al Camerei Deputaților – for decizional – pe raportul Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, ce va fi dat însă numai după stabilirea de comun acord cu patronatele din transporturi, societățile de asigurare și ASF a formei finale a proiectului de lege.

Astfel, până marțea viitoare vor fi primite propunerile de la fiecare parte – patronatele din transporturi și societățile de asigurare -, apoi vor fi discuții pe grupurile de lucru.

ASSAI, singura asociație care a propus o formulă de calcul a prețului RCA 

Prezent la dezbatere, Cristian Muntean, președintele Asociației Societăților de Service Auto Independente (ASSAI), a declarat că a propus o formulă de calcul a prețului RCA – cu tabel în circa 70 de pagini, exact pe textul legii.

Iată și alte precizări pe care le-a făcut președintele ASSAI la dezbatere, pe aspecte foarte importante din lege (intertitlurile aparțin redacției):

“România este fruntașă înUniunea Europeană, din pespectiva faptului că piața de asigurări plătește cele mai mari taxe către ASF. Dacă adunăm toate procentele pe care ASF le colectează de la asiguratori – astăzi sunt avocatul diavolului – rezultă 7,2 procente – dacă sunt cumva în eroare vă rog să mă corectați. Deci 7,2% din fiecare poliță RCA merge către ASF. Ce ne oferă ASF am cam văzut.

Cheltuieli administrative de 70% din primele de asigurare

Doi: s-a discutat despre tariful de referință. Este obligatoriu să existe, fără acesta nu ne putem așeza piața pe niște baze pe care să le putem compara și, în final, să se așeze prețurile. Dar nimeni nu a discutat despe formula de calcul a RCA.

În momentul de față, această formulă de calcul este văzută ca un fenomen al naturii pe care nu prea reușim să-l identificăm. Noi (ASSAI – n.r.) am transmis astăzi către Parlament o propunere de modificare a tarifului RCA, pornind de la cheltuielile reale pe care le au asigurătorii. Și am să vă dau două cifre: la fiecare 100 de lei pe care asigurătorul îi încasează, plătește daune pentru persoane fizice de 38,64 de lei, iar pentru persoane juridice, de 27,93 lei.

Asta înseamnă că diferența, respectiv 61,36 lei și 72,07 lei, reprezintă cheltuieli administrative.

În nicio țară din UE nu există vreo societate care să aibă cheltuieli administrative de 70%. Mai ales că vorbim despre un produs obligatoriu.

Formula de calcul propusă de ASSAI

Formula de calcul pe care am transmis-o astăzi pornește exact de la această realitate, și anume de la cheltuielile pe care le au în momentul de față asigurătorii. Iar formula aceea, transparentă, cred că este destul de clară pentru toată lumea: formula de preț a RCA cuprinde prima de risc, adică cheltuielile pe care le au asigurătorii, la care se adaugă cheltuielile administrative – și acestea să fie limitate la 25% din prima de risc, plus cheltuielile de vânzare, care să nu depășească jumătate din cheltuielile administrative.

În felul acesta am făcut și un calcul comparativ: o persoană de 59 de ani a plătit anul trecut o poliță RCA de 455 de lei pentru un autoturism Peugeot 307. După ce au fost plafonate tarifele, i-a venit luna aceasta să plătească 620 de lei – deci creștere de 36%. Am făcut calculul după formula propusă de noi și a ieșit că trebuie să plătească undeva la 418 lei, deci sub tariful pe care l-a avut inițial.

Un alt element important îl reprezintă (…) autorizarea EximAsig: toate țările din UE care vor să-și protejeze clienții au câte o societate de stat re poate intra într-o competiție a prețurilor și poate interveni atunci când unele firme de asigurări urcă prețurile nejustificat.

“Nu putem lăsa ASF să haiducească pe banii noștri, ai “fraierilor””

De asemenea, repet: scăderea taxelor asigurătorilor către ASF este o obligație. Nu putem lăsa această instituție (ASF – n.r.) să haiducească, pe banii noștri, ai fraierilor, ai celor 6 milioane (de posesori de autovehicule – n.r.) care plătim RCA.

Din punctul meu de vedere, trebuie să revenim la sistemul anterior al claselor bonus – malus, pentru că actualul sistem nu ajută și nici nu împiedică. (…)

Guvernul Cioloș a modificat termenul de plată al despăgubirilor: l-a crescut de 4 ori, în condițiile în care peste 50% dintre toate daunele achitate de către piața de asigurări sunt în afara termenului legal.

“Trebuie aplicate sancțiuni drastice”

De asemenea, trebuie aplicate sancțiuni drastice societăților de asigurări care își fac o afacere din încălcarea legii. Sancțiuni până la retragerea licenței. În Italia, autoritatea amendează cu 60.000 de euro pe dosar de daună neachitat la timp.

Iar la noi, ASF a dat unei societăți de asigurare – Asirom -, în decembrie, pentru că n-a achitat 9.000 de dosare de daună în termen, o amendă de 200.000 de lei. Asta înseamnă un cost de 5 euro penalizare/dosar de daună. Și vedeți că și-a schimbat comportamentul Asirom? Nu. La fel de prost plătește daunele și în momntul de față”.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version