Transportatorii de la COTAR cer anchetă pe piața asigurărilor RCA, acuzând că polițile s-au scumpit cu peste 100%, în ultimele două săptămâni.

Precizările transmise redacției:

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) cere instituțiilor statului să ancheteze piața de asigurări obligatorii RCA din România, care a devenit o mare problemă socială care afectează peste 8 milioane de români. Instituțiile care au ignorat această problemă până acum – Guvernul ,Consiliul Concurenței, Direcția Națională Anticorupție, Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor – sunt responsabile de dezastrul din piața de asigurări RCA din România.

„Asistăm, de o lună, la cel mai mare faliment din istorie, pe piața de asigurări din România, la o creștere irațională a prețurilor RCA și la o conduită din ce în ce mai abuzivă a societăților de asigurări, când vine vorba despre plata despăgubirilor. Peste aceste probleme se suprapun cele legate de creșterea uriașă a prețurilor la energie – gaze naturale și curent electric -, exact ca evoluția prețului RCA din ultimele săptămâni. Întrebarea pe care și-o pune orice cetățean captiv al acestei țări, obligat să cumpere aceste produse și care plătește taxe și impozite, în speranța că instituțiile românești lucrează ca să îi protejeze interesele: ANRE, DNA, Consiliul Concurenței și Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor. Au eșuat lamentabil! România trece prin cea mai abruptă criză a disoluției autorităților din istorie”, a declarat Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.

Raportul ASF privind piața asigurărilor pe semestrul I al anului 2021 arată, la pagina 44, un aspect important pentru a distinge adevarul prin mlaștina de comunicate de presă transmisă de către societățile de asigurări. Dauna medie RCA plătită (…) pentru daune materiale a crescut cu circa 2%.” Retorica asiguratorilor, alături de prietenii acestora din  Consiliul Concurenței, este că trebuie limitate tarifele la service, pentru a opri explozia de prețuri pentru reparatii. “Explozia prețurilor” la reparatii auto a fost de 2% în ultimul an, adică de 3 ori mai mică decât rata anuală a inflației și de 50 de ori mai mică decât creșterea prețului RCA din ultimele săptămâni

În legătură cu piața RCA, observăm o tăcere complice, extrem de îngrijorătpoare, a autorităților române. În anul 2009, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor comunica oficial faptul că “doar 10% dintre șoferii care încheie polițe RCA sunt implicați în accidente auto”. În urmă cu o săptămână, uniunea asiguratorilor anunța: “Anual, din fiecare 20 de mașini înmatriculate în România, cel puțin una produce accidente în trafic soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale și decese”. Asta înseamnă că 5% dintre șoferii români produc accidente. Ceea ce nu spun niciodată multinaționalele de asigurări, pentru că aflarea adevărului de către români dăunează grav afacerii lor, este că frecvența daunei este în scădere de la an la an. Procentul șoferilor implicați în accidente a scăzut în ultimii 12 ani cu 50%. Un simplu calcul aritmetic ne arată o realitate ignorată de către autoritățile române, în beneficiul multinaționalelor din asigurări:

Dauna  medie RCA în semestrul I 2021 a fost de 7.832 lei 

Prima medie RCA estimată în octombrie 2021: 1.100 lei

Frecvența daunei: 5%

Calcul: la 100 de polițe RCA vândute, rezultă următoarele date:

Suma încasată din vânzarea a 100 de polițe RCA este: 1.100 x 100 = 110.000 lei

Valoarea despăgubirilor achitată: 7.832 lei x 5 daune = 39.160 lei

Diferența dintre încasări și despăgubiri achitate: 110.000  – 39.160  = 70.840 lei

Valoarea procentuală a daunelor raportate la încasări: 35,6%

Ce se întâmplă cu cele 64,4 de procente, respectiv, cei 70.840 de lei încasați în mod obligatoriu din polițele RCA? Orice societate din lume și-ar dori o afacere prin care să vândă un produs a cărui achiziție este obligatorie, sub sancțiunea legii și să aibă cheltuieli de 35,6%. Pentru o corectă și bună înțelegere a tipurilor de despăgubiri cuprinse în calculul daunei medii RCA precizăm că aceasta include:

  • Reparațiile achitate către service de către firma de asigurări;
  • Plata în regie proprie, achitată de către firme de asigurări;
  • Închirierea unui autovehicul similar cu clasa celui avariat;
  • Vătămări corporale și decese;
  • Alte bunuri (Ex: parapeții metalici de pe drumurile publice, avariați în urma accidentelor de circulație, stâlpi, garduri, etc)

Conform declarațiilor făcute în luna Octombrie 2021 de Euroins, cel mai mare asigurator RCA din România la acest moment, în primele 9 luni ale acestui an asiguratorul ar fi achitat aproximativ 150 milioane de lei despăgubiri (RCA + CASCO), ceea ce înseamnă 16,6 milioane lei despăgubiri pe luna sau 200 milioane de lei pe an. Euroins a încasat în anul 2020 prime în valoare de peste 1,4 miliarde de lei, iar despăgubirile estimat a fi plătite ajung  de 200 de milioane de lei/an, adică 15% din încasări. Asta înseamnă ca doar 15% din încasările firmei Euroins au ca destinație plata reparațiilor către service-urile auto. Cu toate acestea, observăm următoarele anomalii:

  • Despăgubirile nu sunt achitate în termen legal

Exemplu: Euroins, noul lider RCA care înregistrează de ani de zile cel mai mare număr de reclamații la ASF (mii de reclamații în fiecare lună) și care are cele mai multe procese în instanță pentru neplata despăgubirilor.

  • Prețul RCA a crescut cu peste 100% în ultimele săptămâni;
  • Cea mai mare firmă de asigurări din România, și-a scos banii ani la rând prin contracte de reasigurare de 90% din valoarea primelor încasate prin intermediul unor firme situate în Insulele Barbados, iar după ce și-a făcut plinul, a intrat în procedura de faliment, urmând ca toți șoferii să achite contribuții la Fondul de Garantare a Asiguraților, ca să poată fi despăgubiți șoferii asigurați la acea firmă de asigurări.

COTAR solicită public autorităților române: 

  • verificarea minuțioasă a operațiunilor desfășurate de către societatea Euroins în România, atât de către ASF, DNA și de către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor. Există informații că societatea Euroins a adoptat aceleași practici precum firma City Insurance;
  • tragerea la răspundere penală a tuturor persoanelor vinovate care au contribuit la falimentul City Insurance;
  • implicarea urgentă a ASF și a Consiliul Concurenței pentru oprirea creșterii iraționale a prețurilor RCA, care afectează în mod direct peste 8 milioane de șoferi români”.
author avatar
Ilie Radulescu
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version