Transportatorii COTAR acuză schimbarea legislației pentru firmele de casă ale „unor interesati” județeni în domeniul transportului rutier de persoane.

Precizările transmise redacției, miercuri:

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) solicită Guvernului revenirea, de urgență, asupra legii care a permis imixtiunea autorităților locale în gestionarea rutelor de transport interjudețean și intrajudețean.

Deja există semnale din toată țara, în legătură cu eliminarea firmelor de transport care actualmente operează pe rutele câștigate prin licitație, pentru înlocuirea lor cu firme preferate de conducerea Consiliilor Județene.

Schimbarea legislației în legătură cu rutele interjudețene și intrajudețene face posibilă favorizarea unor companii, prin intervenția autorităților locale în procesul dde atribuire a contractelor. S-au schimbat regulile jocului în timpul jocului, fără respectarea Legii dialogului social.

Mai mult, firmele care acum operează pe traseele interjudețene și intrajudețene, după ce au câștigat licitațiile pentru atribuirea rutelor, apoi au beneficiat de prelungirea contractelor, arată cum autoritățile locale încearcă să le elimine de pe piață, prin acțiuni ilegale.

Sunt județe unde firmele de transport acuză conducerea Consiliilor Județene de parteneriat ilegal cu anumiți clienți politici care i-au ajutat în campania electorală, iar acum se pregătesc să preia monopolul asupra transportului public din județe.

Organizațiile patronale se pregătesc să dea statul în judecată pentru aceste intervenții în piață, cerând anchetarea modului în care s-au atribuit contracte către o firmă care a realizat un studiu recent în baza căruia s-au luat decizii de modificare a regulilor de participare la licitațiile pentru atribuirea rutelor intrajudețene.

Acuzația pe care o aduc transportatorii acestei firme este că a falsificat studiul, drept pentru care se va cere contraexpertiză, în instanța de judecată, dar se va cere și o anchetă pentru stabilirea legalității atribuirii contractelor între Consiliile Județene și firma care a realizat studiul.

Traseele sunt operate în baza unor contracte semnate în urma câștigării licitațiilor, conform Legii (OUG 51/2019). Pentru a putea participa la o astfel de licitație, firmele de transport trebuie să respecte toate cerințele din caietul de sarcini, inclusiv prin investiții de milioane de euro într-un anumit tip de mașini – ceea ce au făcut toți cei care acum au licențe pentru a opera pe traseele județene, până în 2023.

Cu toate acestea, OUG 51 a fost modificată anul trecut, astfel încât să se introducă o directivă europeană, fără a se ține cont de conținutul acelei directive. Interpretarea autorităților române nu are, însă, legătură cu directiva europeană, ci a fost folosită pentru a schimba legislația din România, în favoarea unor firme „de casă” ale conducerii Consiliilor Județene.

„Regulamentul CE 1370 din 2007 nu se referă la traseele comerciale, ci la cele necomerciale, adică acele trasee pe care nu vrea să le opereze nimeni, pentru că nu pot aduce profit, iar statul este obligat să acorde subvenții, astfel încât să nu rămână zone din țară neacoperite de transportul rutier. Este foarte bună acea directivă europeană, doar că la noi s-a interpretat pe dos, așa cum au vrut niște parlamentari cu alte interese. În loc să rezolve problemele de pe traseele care nu au transport public de persoane, au modificat legea în așa fel încât să-i elimine pe cei care au câștigat atribuirile de trasee și care operează acum, având licența încă doi ani de-acum încolo, iar alte firme să vină în locul lor să să primească subvenții de la statul român. Nici n-au voie, conform acelei directive europene, să acorde subvenții pe traseele comerciale, ci doar pe cele necomerciale, dar au votat legea cum au vrut”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.

Chiar în aceste zile se stabilesc viitorii operatori ai rutelor intrajudețene și interjudețene, iar actualii operatori nici măcar nu se pot apăra de nedreptatea care li se face.

Afectați de toate restricțiile impuse de guvern, de când a început pandemia, transportatorilor li se cer investiții suplimentare enorme, pentru a mai putea participa la licitații, iar condițiile pe care le pun Consiliile Județene sunt făcute „cu dedicație” pentru alte companii care s-au pregătit să preia rutele.

Cerem anchetarea legăturilor dintre conducerea Consiliilor Județene și firmele care s-au pregătit să participe la licitații în urma modificărilor legislative și după stabilirea noilor criterii pentru participarea la licitații, după ce au venit semnale de la mai multe firme de transport din țară, în legătură cu intervenția autorităților județene în favoarea atribuirii viitoarelor contracte „cu dedicație”, pentru anumite firme „de casă” ale „unor interesati” Județeni.

author avatar
Ilie Radulescu
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version