Adoptarea Ordonanței de Urgență privind RCA nu i-a convins pe transportatori să renunțe la protestul aprobat pentru astăzi de Primăria Capitalei, între orele 9.00 – 15.00 în fața Guvernului, astfel că sute de camioane au intrat în București până la ora 7.00, potrivit programului stabilit, iar cele care nu au reușit să o facă până la acea oră se vor deplasa în marș lent, toată ziua, pe Centura Capitalei.
UPDATE ora 16.40: ASF a acceptat plafonarea tarifului RCA la 7.500 lei/an pentru un camion de peste 16 tone, clasa bonus-malus B0.
UPDATE ora 15.00: “O delegație de 4 persoane de la transportatorii rutieri a plecat spre ASF pentru a discuta stabilirea tarifelor RCA”, anunță UNTRR.
UPDATE ora 14.50: UNTRR, FORT, APULUM, APTE 2002 solicită “intervenția urgentă a Parlamentului și a Președinției României pentru a determina Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) să prezinte astăzi, 15.09.2015 într-o oră valorile la care se îngheață tarifele RCA”.
UPDATE ora 12.00: Protestatarii au adus un cosciug și o coroană, pe care doresc să le ducă la gardul Guvernului dar nu sunt lăsați de jandarmi.
UPDATE ora 11.10: Premierul Dacian Cioloș le transmite protestatarilor că stabilirea tarifelor RCA nu este de competența Guvernului, ci a RCA.
UPDATE ora 10.00: Protestatarii scandează: “Jos ASF!”, “Jos mafia!, “Demisia!”. “Domnul Negrițoiu a falimentat transportul rutier românesc. Nesimțirea autorităților durează de prea mult timp, dar și noi suntem șoferi de cursă lungă, așa că rezistăm”, reclamă ei.
UPDATE ora 9.40: Mircea Dolha, deputat PNL, a venit să-i susțină pe transportatori: “Firma soției mele dă faliment, avem 20 de camioane care sunt trase pe dreapta din cauza prețurilor RCA, majorate chiar și cu 500% în ultimii 2 ani, fapt strigător la cer. Îmi pare rău că nu au venit ici mai mulți colegi din Parlament”, a declarat el.
UPDATE ora 9.00: În Piața Victoriei se circulă, protestatarii fiind izolați în spațiul delimitat de gardurile de protecție.
În Piața Victoriei s-au adunat încă de la ora 5.00 sute de taxiuri și autobuze, microbuze, camioane.
Transportatorii sunt nemulțumiți că ASF va stabili tarifele RCA maxime pentru perioada de plafonare, așa cum a fost stabilită prin OUG aprobată ieri, care stabilește doar principii.
Însă transportatorii doresc să vadă exact nivelul la care au fost înghețate valorile RCA. Chiar dacă în OUG nu sunt precizate cifre, ei solicită formarea unui grup de lucru pentru stabilirea tarifelor maximale pentru RCA.
Restricții de trafic:
- începând cu ora 5.00, pe Șos. Kiseleff, de la Arcul de Triumf până la Piața Victoriei, respectiv Șos. Kiseleff, de la Arcul de Triumf până la Piața Presei Libere (ZONA CENTRALĂ – MEDIANĂ, gradual, în funcție de sosirea participanților), permițându-se permanent circulația pe ambele sensuri ale străzii Arh. Ion Mincu;
- în Piața Victoriei va fi resistematizată circulația începând cu ora 5.00, prin asigurarea traficului rutier pe două benzi pe sens, în fața Guvernului, între B-dul Aviatorilor și Calea Victoriei, respectiv B-dul Lascăr Catargiu, asigurându-se circulația pe Calea Victoriei, B-dul Ion Mihalache, Str. Buzești și B-dul Lascăr Catargiu.
Aceste restricții se vor aplica până la terminarea activităților aferente mitingului, dar nu mai târziu de ora 17.00.
COTAR s-a retras, protestează numai UNTRR, FORT, APTE 2002 și APULUM
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) și-a suspendat acțiunea de protest din Piața Victoriei, considerând că obiectivele stabilite în cadrul consiliului director au fost îndeplinite
“Astăzi asistăm la deturnarea mișcării patronale pentru că Guvernul României a dat curs la toate cererile transportatorilor”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.
“În data de 14 septembrie 2016, organizațiile patronale din transporturi au ajuns la un acord cu Guvernul României, pe tema crizei RCA, având în vedere adoptarea a doua elemente absolut necesare stabilizării prețului RCA: OUG privind asigurarea de răspundere civila a autovehiculelor (RCA), act normativ care cuprinde pentru prima data un nou mod de calcul al poliței RCA, respectiv, construcția prețului RCA în funcție de ‘tariful de referință’ calculat semestrial de către ASF; adoptarea de către Guvernul României a măsurii de înghețare a prețului polițelor RCA, după calculele tarifelor de referință pe diferite clase de autovehicule, în funcție de riscuri omogene, ce vor fi transmise de către ASF, în perioada imediat următoare. Mitingul este ultima formă de protest, iar COTAR a obținut tot ceea ce a propus prin dialog”, a mai spus el.
Comunicatul comun al protestatarilor
Patronatele din transporturile rutiere – UNTRR, FORT, APTE 2002, APULUM consideră “inadmisibil ca Guvernul sa dispună ca ASF sa stabileasca tarifele RCA maxime pentru perioada de plafonare, dupã ce criza RCA a fost provocatã chiar de ASF.
UNTRR, FORT, APTE 2002, APULUM atrag atenția cã plafonarea tarifelor RCA de cãtre Guvern s-a fãcut fãrã a se menționa valorile, lãsând în sarcina ASF stabilirea acestora, același ASF cu aceeași conducere care a provocat criza actualã din piața RCA.
Potrivit art. 34 din OUG publicata in 14.09.2016, tariful maxim se stabilește de ASF fãrã nicio ghidare sau restricție prin Ordonanta de urgenta!!!
“(3) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, A.S.F. va stabili tarifele de primă (maxime) pe categorii de vehicule ce urmează a se aplica de către societăţile de asigurare RCA. Acestea vor fi adoptate conform art. 4 alin. (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată.”
La ce valori credeți cã va propune ASF înghețarea tarifelor? La valoarea medie a daunei? 18.500 lei pentru autovehicule de peste 16t ? Fãrã sã ținã cont de frecvența daunelor, estimate de ASF la 15,6%! Un calcul simplu indica costul daunei care trebuie acoperit de fiecare polita: 15,6% x 18500lei = 2886 lei!
Patronatele cer înghețarea tarifului RCA pentru autovehicule peste 16 tone la valoarea de 4.907 lei pe an, in care intrã cheltuieli de achiziție-administrare, daune întâmplate și neavizate, coeficient de abatere statisticã, creșterea volumului daunelor în ultimul an, cheltuiala de reasigurare.
Protestul din 15.09.2016 din București se va desfãșura conform aprobãrii primite de la PMB în vederea obținerii valorilor clare la care se îngheațã tarifele RCA!
Solicitãm Guvernului sã facã de urgențã precizãrile necesare astfel încât ASF sã stabileascã tarifele de primã RCA maxime pentru urmãtoarele 6 luni pe baza valorilor de primã medie pe anul 2015, având în vedere cã la finalul 2015, pe segmentul vehiculelor comerciale a scãzut daunalitatea, precum și costurile de administrare, potrivit tot unui raport ASF. Astfel, rata daunei a scãzut la 69,8%, iar rata cheltuielilor s-a redus la 31,8% comparativ cu 40,7% în 2014.
Considerãm cã un tarif RCA reglementat, de 4.907 lei pe an pentru o autoutilitarã de peste 16 tone, 1.050 lei/an – turisme persoane juridice, 1.108 lei/an – autoutilitarã pânã la 3.500 kg,1.633 lei/an – autoutilitarã între 3.500 kg și 7.500 kg, 3.610 lei/an – autoutilitarã între 7.500 kg și 16.000 kg și 2.129 lei/an – autobuze transport personae este mai mult decât suficient și acoperã toatã daunalitatea de pe acest segment și atenționãm Guvernul și Parlamentul cã protestele transportatorilor rutieri nu se vor opri pânã când nu primim confirmarea acestui tarif.
În ceea ce privește ultimul comunicat transmis de UNSAR, precizãm cã marea diferențã între industria de transport rutier și cea a asigurãrilor RCA este legatã de faptul cã produsul vândut de asigurãtori, polița RCA, este OBLIGATORIE. Când vinzi ceva obligatoriu nu poți emite niciodatã pretenția cãte afli pe o piațã liberã, unde s-ar aplica principiile unei economii libere.