Liderii Uniunii Salvați România au participat, vineri, la o dezbatere cu tema “București. Blocat în trafic”.
Cu această ocazie, Roxana Wring, președintele USR București, a ținut să tragă un semnal de alarmă în legătură cu faptul că “transportul public din București este aproape în colaps”.
Wring susține că Bucureștiul are nevoie de investiții duble în transportul public, pentru a evita acest colaps, și că mandatul de primar al Gabrielei Firea “este, din păcate, cel mai lung talk-show din istoria administrației publice. Ea de doi ani, de când este primar, vorbește, dar nu face”.
Liderul USR București a ținut să prezinte, ca exemplu, doar situația tramvaielor utilizate în acest moment în Capitală. Despre acestea spune că “460 dintre cele 475 de tramvaie existente și-au depășit deja sau își vor depăși în maxim doi ani durata de exploatare”.
Cei de la USR fac și câteva propuneri pentru îmbunătățirea mobilității urbane din București:
“1. Aplicarea măsurilor cu impact imediat. (de exemplu: eliberarea trotuarelor și a benzilor ocupate de mașini parcate ilegal, delimitarea zonelor destinate circulației tramvaielor, extinderea rutelor RATB pentru a prelua cât mai mult din necesarul de transport generat de noile zone rezidențiale de la marginea orașului, etc.);
2. Actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) și respectarea noilor termene stabilite. Există întârzieri majore pe foarte multe capitole. În egală măsură, este nevoie de actualizarea datelor de intrare și chiar de o reevaluare a raportului cost/ beneficiu pe anumite proiecte;
3. Alocarea anuală a unei sume de 15% din Bugetul Capitalei pentru investiții în transport. În prezent, suma bugetată se situează la aproximativ 10% din bugetul anual, însă în ultimii doi ani a fost diminuată succesiv prin rectificări bugetare. În prezent, ritmul degradării infrastructurii este mai mare decât ritmul modernizarii ei, iar sub-finanțarea nu face decât să adâncească această problemă;
4. Crearea unui Fond pentru Mobilitate Urbană care să aducă un plus de până la 5% (în raport cu Bugetul Capitalei) pentru investiții în transport. Sursele de finanțare ale acestui fond vor fi stabilite în urma unei analize și consultări publice. Din practica internațională pot fi alese mai multe variante, de exemplu: tarif suplimentar de parcare în centrul orașului, taxarea marilor dezvoltări imobiliare, reglementare de acces auto urban (soluții cu plată), venituri din publicitate etc.
5. Pregătirea unui Proiect de Integrare Metropolitană care să asigure într-un orizont de timp realist trecerea Metrorex și a Centurii Capitalei la Primăria București;
6. Achiziționarea de urgență de noi mijloace de transport, în special autobuze electrice, material rulant și autobuze rapide: 100 de autobuze electrice și 50 de tramvaie anual până în 2025. Pe termen scurt este nevoie de 400 -500 de autobuze electrice și, în orizontul anului 2025, de încă pe atâtea. O parte importantă dintre acestea trebuie să fie utilizate pentru linii de autobuze rapide (BRT). De asemenea, materialul rulant trebuie înnoit întrucât mare parte din echipamente se apropie de finalul duratei de exploatare;
7. Construirea a 15 parcări tip Park&Ride la principalele puncte de acces în București, concomitent cu extinderea unor trasee RATB și cu introducerea unor linii de autobuz rapid. În PMUD sunt cinci parcări propuse, cu recomandarea extinderii, în funcție de rezultatele unor analize ulterioare. Pentru acoperirea tuturor intrărilor în Capitală, ar mai fi nevoie de încă 10-11 parcări;
8. Dezvoltarea și incurajarea soluțiilor de mobilitate alternativă: piste pentru biciclete, zone pietonale, zone cu utilizare mixtă, solutii de calmare a traficului, soluții de regenerare urbană;
9. Încurajarea platformelor de car-sharing și bike-sharing, integrarea soluțiilor inovative în mixul de mobilitate urbană (inclusiv soluții inteligente de taxare pentru transport public în comun și pentru parcări);
10. Aplicarea unor măsuri pentru reducerea poluării cauzate de trafic. Asta înseamnă atât încurajarea tehnologiilor verzi cât și gestionarea celorlalte surse ale poluării: șantiere, străzi neasfaltate, lucrări de intervenție asupra carosabilului sau lucrări pentru utilități etc.)