Vânzările de autovehicule noi au crescut cu 17,8% în 2016 comparativ cu anul anterior, potrivit datelor de specialitate prezentate, joi, de reprezentanții Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), într-o conferință de presă.

foto: Jean-Mihai- Pâlșu
foto Jean Mihai Pâlșu

Statistica relevă că anul 2016 s-a încheiat cu un volum al vânzărilor de peste 142.000 de unități, cifră foarte apropiată de cea înregistrată în primul an al crizei pe piața auto, respectiv 2009, cu vânzări de circa 148.000 de unități.

Astfel, volumul vânzărilor a depășit 142.000 de unități, cifră foarte apropiată de cea înregistrată în primul an al crizei pe piața auto – 2009 -, respectiv 148.000 de unități.

La nivelul producției naționale de autovehicule, per ansamblu s-au consemnat 359.306 de unități, în scădere cu 7,2% față de 2015. Din total, Dacia a produs 320.457 de unități iar ford, 38.849.

Cele mai mari volume ale vânzărilor le-a consemnat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 190.825 de unități (+11,9% față de 2015), urmat de Dacia Sandero (51.778 unități,—10,8%), Dacia Logan MCV (40.480 unități, +0,6%), Ford B-Max (38.849,—19%) și Dacia Logan (37.014 unități,—47,2%).

Exporturile, în scădere

În aceea ce privește exporturile, acestea s-au situat la 326.089 de unități, în scădere cu 8,2% față de aceeași perioadă din anul precedent. Cel mai exportat model a fost Dacia Duster – cu 183.860 unități (+13%), urmat de Dacia Sandero (44,317,—15,1%) și Ford B-Max (38.857 unități,—19%).

La modul general, 90,7% din producția națională realizată în cursul anului trecut a fost exportată, în comparație cu 91,7% în 2015.

Autoturisme

Pe segmente, Cu un volum total de 142.020 unități noi vândute în 2016, piața auto națională înregistrează un salt de 17,8% față de anul anterior, iar din acest total 115.004 unități au fost autoturisme, în creștere cu 17% comparativ cu 2015.

Clasamentul vânzărilor de mașini noi este condus de Dacia, cu 35.448 unități (30,8% cotă de piață), urmată de Volkswagen (11.983 unități, 10,4% cotă), Skoda (10.268 unități, cotă de 8,9%), Renault (8.351 unități, cotă de 7.3%) și Ford (6.957 unități, cotă de 6%).

În funcție de tipul de combustibil, datele APIA arată că, în 2016, motorizările diesel au scăzut până la 49,3% din total piață, față de anul 2015, când procentajul se situa 53,5%.

Mașini “verzi”

La capitolul mașinilor ‘verzi’ (electrice și hibride) s-a înregistrat o dublare a volumelor în anul precedent, respectiv 1.183 de unități față de 496 de unități, în 2015.

Pe segmentul strict al mașinilor electrice, se remarcă un salt al vânzărilor de 237%, comparativ cu anul anterior, la 167 de unități de la 46 de unități.

Previziuni an 2017

Reprezentanții APIA estimează pentru anul 2017 o scădere a volumelor de vânzări le autovehiculelor noi, una dintre cauze fiind renunțarea la Timbrul de mediu și lipsa de alternativă la această măsură.

‘(…) în acest an (2016 — n. r.) s-a manifestat un factor de distorsiune a pieței auto. Este vorba, în mod evident, despre afluxul de autovehicule rulate, marea lor majoritate nefiscalizate, ceea ce produce un impact negativ asupra vânzărilor de autovehicule noi, dar și asupra bugetului de stat, care pierde anual sute de milioane de euro. În acest context, anul 2016 înregistrează un nou record al înmatriculărilor de autoturisme rulate provenite din import, respectiv circa 300.000 de unități, ceea ce reprezintă o creștere cu 20% comparativ cu anul 2015. Dacă la situația de mai sus adăugăm eliminarea Timbrului de mediu, fără ca acesta să fie înlocuit de măsuri echivalente, putem considera că avem, la începutul anului 2017, o conjunctură nefavorabilă pe piața auto, ceea ce face ca acest an să fie unul de scădere, poate chiar consistentă, a vânzărilor de autoturisme. Un calcul estimativ arată că, odată cu dispariția Timbrului de mediu, vom avea un raport al vânzărilor de 1 la 5, față de 1 la 3 (mașină nouă vândută vs mașini rulate vândute — n. r.)”, a declarat, joi, președintele APIA, Ernest Popovici.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version