Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie pasează consumatorii la furnizorii de energie, care „au obligaţia” să le explice clar valoarea facturii și abia apoi, dacă răspunsul este nemulţumior, să depună plângeri, se arată într-un comunicat transmis miercuri.

Aceasta, în condițiile în care ministrul Energiei, Virgil Popescu, a recunoscut că numeroşi furnizori de energie au emis facturi fără să plafoneze preţurile şi fără compensările acordate prin lege populației.

Iar premierul Nicolae Ciucă a anunțat, marți, în numele companiilor de energie, că asemenea facturi „vor fi refăcute”:

Ciucă promite că facturile cu prețuri neplafonate la energie vor fi refăcute: „Nu vor fi purtătoare de penalități”

Dar iată ce transmite ANRE:

„Clienţii finali care au neclarităţi privind facturarea energiei electrice şi a gazelor naturale trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuţie pentru clarificări, acesta având obligaţia transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real. În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituţii care au atribuţii în acest sens, chiar şi instanţei de judecată”.

Consumatorii pot apela call-centerul ANRE la numărul 0374554265 (telefon cu tarif normal în reţeaua Orange) şi la 0219782 (cu tarif normal în reţeaua Telekom), apelabil din toate reţelele.

De asemenea, consumatorii pot depune petiţii pentru aspecte care ţin de încălcarea cadrului de reglementare şi a legislaţiei primare incidente, prin intermediul rubricii Petiţii pe pagina web a ANRE.

ANRE le recomandă clienţilor următoarele:

  • să încheie o convenţie de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale;
  • să solicite citirea lunară a contorului;
  • să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul şi să beneficieze de mecanismul autocitirii, pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia;
  • să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis;
  • să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condiţiilor contractuale, în special modificarea preţurilor/tarifelor. Dacă aceste modificări nu respectă condiţiile prevăzute în contract (preţ fix pe o anumită perioadă de timp), clientul final are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituţii care au atribuţii în acest sens, chiar şi instanţa de judecată.

Totodată, în cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare”, se mai arată în comunicatul reglementatorului din energie.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version