Angajații Societății de Transport București (STB) au intrat în grevă generală, joi dimineață, după ce au protestat și miercuri la sediul instituției, dar acum 1.400 de autobuze, troleibuze și tramvaie au care ar fi trebuit să asigure transportul bucureștenilor au rămas în depouri.

Șoferii STB cer majorări salariale și demisia directorului general Adrian Criț, care însă spune că acestea revendicări nu se justifică, deoarece salariul mediu brut este de 7.000 de lei.

UPDATE: 11.200 de angajați, dintre care doar 4.500 șoferi

STB are circa 11.200 de angajați, însă numai puțin peste 4.500 sunt șoferii de autobuze, troleibuze și vatmani de tramvaie, restul fiind personal auxiliar precum mecanici sau vânzători de bilete. HotNews prezintă salariile acestora, în luna decembrie 2021:

  • între 2.694 lei și 7.801 lei net a câștigat un șofer de autobuz, în funcție de câte ore a lucrat, de sporuri de noapte, de ore suplimentare. Majoritatea șoferilor au încasat între 4.500 și 5.500 de lei. La salariul net s-au adăugat prime și/sau sporuri.
  • Un șofer de troleibuz a câștigat între 3.152 lei și 8.065 de lei. Media este de 5.570 lei net, iar majoritatea salariilor sunt între 5.000 și 6.000 lei. STB are peste 470 de șoferi de troleibuz.
  • Un vatman câștigă între 2650 și 7.767 lei. Media este 5.300 de lei, iar majoritatea salariilor sunt între 5.000 și 6.000 lei. STB are angajați peste 850 de vatmani.
La aceste venituri se adaugă și tichete de masă, care pot ajunge până la 440 de lei pe lună. Aceste date nu includ primele.
 
Alte salarii:

– director general – 17.334 lei/ lună
– sef de serviciu până la 11.000 lei

– inginer șef – până la 11.000 lei
– casier centru reîncărcare carduri – până la 4.816 lei
– mecanic auto – până la 4.958 lei
– lăcătuș – până la 4.889 lei
– sudor – până la 4.396 lei
– strungar – până la 4.534 lei
– agent de securitate – până la 3.409 lei.
 
Adrian Criț directorul general al STB

Adrian Criț, director general STB: Greva este ilegală 

Adrian Criț, director general STB, a declarat, la Digi 24: „Această grevă este ilegală în condiții de pandemie. Sunt documente care vor sta la baza unei plângeri penale și va fi contra unor lideri de sindicat. Angajații sunt manipulați de către sindicat. Cred că angajații vor să își păstreze locul de muncă. Dacă vor majorări salariale trebuie să presteze activitatea”.

STB a transmis că întreruperea lucrului este o acțiune ilegală și nu se vor plăti orele nelucrate salariaților implicați. De asemenea, STB se va adresa instanței pentru a declara greva ilegală și pentru recuperarea prejudiciului.

Conducerea STB a cerut ajutor de la ceilalți operatori de transport din zona metropolitană a Capitalei: „Pentru a asigura continuitatea serviciului public de transport, făra a afecta călătorii în deplasările lor, STB SA a transmis o solicitare către TPBI, pentru ca în conformitate cu Contractul de delegare, să dispună, în măsura posibilităților, înlocuirea vehiculelor STB SA care nu sunt prezente pe linii conform programării, cu altele disponibile la ceilalți operatori de transport din zona metropolitană”.

Metroul este acum singurul mijloc de transport în comun din Capitală. Costul curselor cu Uber au crescut vertiginos.

Interese politice

Primarul general Nicușor Dan consideră greva ilegală, orchestrată de sindicatul reprezentativ condus de liderul sindical Vasile Petrariu, consilier PSD în Consiliul General al Municipiului București (CGMB).

„Nu au existat, în discuțiile cu sindicatele, în afara cererii de demitere a directorului STB, solicitări concrete. Sunt deschis la dialog, dar nu cu domnul Petrariu (liderul sindical). Să fie desemnați reprezentanți”, a declarat edilul, într-o conferință de presă.

Vasile Petrariu lider sindicat STB și consilier PSD în CGMB

Petrariu: „La negocieri, fără mine, deocamdată, nu va merge nimeni”

În replică, Petrariu a declarat: „La negocieri, fără mine, deocamdată, nu va merge nimeni”, iar protestul se va încheia numai atunci „când directorul general va pleca”. „Asta, ca primă măsură. Apoi, vom negocia cu noul director general. Să vii tu astăzi să spui că angajații tăi sunt hoți, când tu nu ai fost în stare să fasiguri piese mi se pare cel mai mare motiv” pentru a opri munca, a acuzat el.

Liderul de sindicat susține că „sindicatul nu a declanșat conflict colectiv de muncă”. „Oamenii sunt cei care hotărăsc. Situația a ajuns la extrem. Noi suntem hotărâți să mergem până la capăt”.

Petrariu cere „negocierea unui salariu care să asigure o creștere de minim 10%”. „Salariul unui conducător de autovehicul este de 4.200 de lei, în condițiile în care el lucrează sâmbetele și duminicile și sărbătorile legale, ore suplimentare, el nu ia mai mult de 3.500 de lei net, asta înseamnă în jur de 5.600 de lei brut. Dacă ăsta este un salariu foarte mare, în condiţiile în care omul ăla nu are liber, se scoală la 3 dimineaţa şi ajunge acasă la 3 sau 4 după-amiaza, atunci înseamnă că aşa o fi”. 

Legat de faptul că Nicușor Dan îl acuză că este consilier PSD în CGMB, liderul de sindicat s-a rezumat să spună: „Deci eu aici nu fac politică, așa cum din păcate primarul general face”.

Edilul Capitalei: „Suntem în stare de alertă, nu se fac greve”

Nicușor Dan a precizat că Bucureștiul se află încă în stare de alertă, iar cu atât mai mult greva este ilegală:

„Greva de la STB este o acțiune foarte gravă, care afectează foarte mulți bucureșteni, copii, pensionari. Este o grevă ilegală, pentru multe motive: în primul rând, suntem în stare de alertă și în stare de alertă nu se fac greve. Și dacă nu am fi în stare de alertă, există obligația legală să fie asigurată o treime din activitate, ceea ce nu se întâmplă. E o acțiune orchestrată de liderii de sindicat, depunem plângeri penale împotriva lor. Îmi pare rău că șoferii au căzut în plasa acestor manipulări cu substrat politic. Fac apel la șoferi să reia activitatea, sunt afectați sute de mii de bucureșteni. Șoferilor care participă la grevă le transmit că sunt deschis la dialog cu ei, dar nu prin liderii de sindicat. Îi aștept la discuții”.

„Legat de STB: am făcut toate eforturile pentru a menține în viață societatea , care era în pragul falimentului, cu datorii de 1,2 miliarde datorii, când am ajuns în primătie. Acum, cu sprijinul guvernelor, datoria este de 760 de milioane de lei și este eșalonată cu ANAF; nu mai există riscul ca societatea să intre în insolvență. Această societate trebuie însă optimizată și nu vom renunța la acest lucru, vom continua să facem acele controale pentru ca mașinile să plece la timp din stații”, a adăugat primarul Capitalei.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version