Curtea Constituțională a României (CCR) a publicat, miercuri, motivarea deciziei prin care președintele Klaus Iohannis trebuie să numească miniştrii interimari în locul demisionarilor ALDE şi să motiveze în scris respingerile făcute.

Premierul Viorica Dăncilă nu a ratat ocazia de a-l acuza pe șeful statului,într-o declaraţie de presă susţinută la sediul PSD:

“CCR dă dreptate Guvernului, preşedintele a încălcat flagrant Constituţia. Îi cer preşedintelui să numească miniştri interimari imediat, nu de îndată, pentru că am văzut cu toţii ce înseamnă asta la Klaus Iohannis. Îi cer, de asemenea, aşa cum a decis Curtea, să motiveze în scris respingerile făcute, aşa cum era normal încă de la început. Să ia o scurtă pauză de la poze, lansări de carte şi şedinţe de campanie în sediul PNL şi să-şi aducă aminte că încă este preşedintele în funcţie şi că are atribuţii constituţionale pe care este obligat să le şi exercite”.

Ea și-a reclamat contracandidatul la alegerile prezidențiale din noiembrie că a “practicat un blocaj de mai bine de o lună la adresa Guvernului”.

“Modul în care candidatul Klaus Iohannis se raportează la obligaţiile constituţionale îngrijorează, iar acest lucru reiese, de asemenea, din motivarea CCR, care constată, în legătură cu respingerea unui profesionist în funcţia de ministru al Justiţiei (Dana Gîrbovan, n.r.) că, citez, ‘termenii folosiţi în declaraţia publică sunt străini rolului şi importanţei funcţiei de preşedinte al statului şi aduc atingere onoarei şi demnităţii unei categorii socio-profesionale care se bucură constituţional de protecţie’. În plus, şi cred că este o premieră în România, magistraţii CCR constată că actualul preşedinte se contrazice singur în declaraţii publice”, a adăugat premierul.

“Deşi preşedintele spune că nu el numeşte miniştri, în situaţia dată îi refuză prin aprecieri subiective şi declaraţii politice de la tribuna Administraţiei Prezidenţiale. Ce înseamnă asta, dacă nu campanie electorală? Ce este asta, dacă nu demagogie şi încălcarea Constituţiei”, a mai acuzat Viorica Dăncilă. 

Motivarea CCR

“(…) 123. Curtea constată că “Președintele României trebuia, înainte de toate, să motiveze în scris opțiunea refuzului propunerilor de numire, de îndată ce a anunțat public decizia respingerii acestora. Considerentul cu privire la schimbarea compoziției politice a Guvernului nu justifică lipsa motivării refuzului numirilor. Curtea Constituțională a statuat, prin Decizia nr.875/2018, că răspunsul Președintelui trebuie să fie exprimat clar şi fără echivoc, în formă scrisă, tocmai pentru a se înţelege motivele şi criteriile pentru care a refuzat propunerea de numire. Totodată, Curtea a precizat că lipsa totală a motivării sau o modalitate de exprimare ambiguă, imprecisă este improprie rigorilor specifice demersurilor şi procedurilor interinstituţionale, cu atât mai puţin a celor derulate în cadrul unor raporturi de drept constituţional pur, cum sunt cele dintre Președintele României și primul-ministru. În consecință, Curtea constată că Președintele României a încălcat dispozițiile art.147 alin.(4) din Constituție, din perspectiva obligativității Deciziei nr.875/2018 și că acesta urmează să răspundă, de îndată, în scris şi motivat, cu privire la refuzul propunerilor de numire în funcția de ministru titular, înaintate de primul-ministru prin adresele din 26 august 2019. (…)

123. Prin utilizarea verbului „va desemna” în cuprinsul art.107 alin.(3) din Constituție, și, implicit, al alin.(4) din acest articol, legiuitorul constituant a avut în vedere obligația, și nu posibilitatea Președintelui de a acționa în sensul numirii unui prim-ministru interimar, respectiv a unui ministru interimar. Lipsa unui text în Legea fundamentală care să instituie un termen imperativ pentru emiterea decretului Președintelui României de desemnare a unui prim-ministru/ministru interimar nu poate fi interpretatăîn sensul tergiversării sine die a îndeplinirii acestei obligații constituționale (a se vedea, mutatis mutandis, Decizia nr.875/2018, parag.88).

134. Numirea de urgență a miniștrilor interimari se justifică prin imperativul de ordin public reprezentat tocmai de interesul asigurării continuității funcționării ministerelor. Procedura de reconfigurare a compoziției politice a Guvernului presupune un timp de analiză și o procedură specifică, iar în toată această perioadă trebuie asigurată funcționarea permanentă și în condiții de normalitate a a Guvernului, astfel că împrejurarea modificării compoziției politice a Guvernului nu poate reprezenta un argument valid pentru refuzul numirii de către Președintele statului a miniștrilor interimari, la propunerea primului-ministru”.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version