Cu o zi înaintea intrării în vigoare a OUG 3/2022 privind noile plafoane la prețuri, șeful ANPC, Horia Constantinescu, le-a cerut furnizorilor de energie electrică și gaze, într-o întâlnire ce a avut loc luni, să-i educe pe consumatori „să închidă lumina în camera în care aceştia nu-şi mai desfăşoară activitatea” și să oprească gazele  „pentru a fi siguri că nu vor apărea costuri mai mari decât cele estimate”.

„Consumatorii au nevoie să înţeleagă ce înseamnă un consum de referinţă. Trebuie să transmitem, prin intermediul primei facturi, modalitatea în care consumatorii să înţeleagă că depinde exclusiv de ei modul în care consumul de referinţă poate fi calculat. În alte intervenţii din presă am numit asta un consum util. Va trebui să educăm consumatorii să înveţe să poată închide lumina în camera în care aceştia nu-şi mai desfăşoară activitatea, să poată să evalueze corespunzător modul în care îşi încălzesc locuinţa, pentru a fi siguri că nu vor apărea costuri mai mari decât cele estimate de aceştia”, le-a spus Constantinescu furnizorilor.

„.Mai mult decât, vreau să aveţi amabilitatea şi, într-un termen rezonabil, să purtăm o discuţie legată de modalitatea de evaluare a consumului acestuia de referinţă şi modul în acesta vom putea transmite consumatorilor că aceştia au depăşit consumul. Îmi doresc să fie o abordare unitară la nivelul întregului spectru al activităţii de furnizare de utilităţi. Nu cred în varianta de transmitere prin SMS, ci în momentul primirii facturii să poţi să transmiţi tocmai pentru a lăsa consumatorului posibilitatea să conteste la nivelul aparatului de specialitate a furnizorului de utilităţi aceste măsuri. Ne-ar plăcea ca implementarea acestei măsuri să se facă în cel mai scurt timp. Mi-aş dori undeva în zece zile să găsim formula de transmitere către consumatori a acestor informaţii. Consumul util apare atât Ordonanţa 118, cât şi în Ordonanţa 3, ca recomandare conform mediei zilnice şi lunare a consumurilor din perioada precedentă”, a adăugat el.

Şeful Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) le-a transmis furnizorilor de energie din România că va elabora „o modalitate a actelor de control pentru a fi siguri că avem de data aceasta o abordare unitară”.

„Modalitate clară de citire, pe înţelesul tuturor”

„Vom sta de vorbă cu fiecare dintre furnizori şi de a fi sigur că încă de mâine (luni, 1 februarie 2022, n.r.), lucrurile prevăzute de Ordonanţa 3/2022 vor fi implementate corespunzător. Există o parte dintre consumatori neavizaţi şi care nu ştiu să parcurgă nici astăzi o factură emisă în noile condiţii, motiv pentru care vom ruga operatorii economici să găsească o modalitate ca, odată cu emiterea noilor facturilor, să poată transmite consumatorilor o modalitate clară de citire pe înţelesul tuturor. Consumatorii medii sunt aceia care nu neapărat au pregătirea necesară pentru a putea parcurge din perspectivă fiscală un document şi am convingerea că au nevoie să înţeleagă foarte bine de pe factură unde a fost aplicată compensarea, unde a fost aplicată plafonarea”, a insistat Horia Constantinescu.

„Obligativitatea de citire a contoarelor revine, în primul rând, consumatorului”

O altă solicitare a oficialului vizează elaborarea unui document din care să reiasă că obligativitatea de citire a contoarelor revine, în primul rând, consumatorului, dar şi menţiunea că există situaţii în care acest lucru nu poate fi realizat “fie din raţiuni date de vârstă, fie de pregătire”.

„Ne-am confruntat în întreaga ţară cu facturi total disproporţionate atât financiar, cât şi la nivel de consumatori ce până atunci reuşeau să fie într-o zonă de confort. Va trebui să depuneţi diligenţe ca le nivelul fiecăruia dintre operatorii economici ca, în momentul în care vă confrunţi cu astfel de situaţii, date de disfuncţionalitatea unui aparat de măsură sau de faptul că nu a fost citit corespunzător contorul să vedem cum putem, prin soft, să naştem un sistem de alarmare înaintea facturilor. Nu au fost puţine situaţiile în care persoane vârstnice sau persoane cu venituri reduse să primească facturi ce au condus la o stare de agitaţie şi disproporţionată total de momentul în care ştii că iei în calcul să achiţi o factură, pentru să sumele menţionate în acestea reprezentau efectiv un şoc pentru cei care le-au primit. Va trebui să elaboraţi şi un document clar din care să reiasă că obligativitatea de citire a cifrelor menţionate pe blocul de măsură revine în primul rând consumatorilor, dar să luaţi în calcul că mulţi dintre aceştia nu pot să ajungă că citească contorul fie din raţiuni date de vârstă, fie de pregătirea acestora. Citirea contoarelor trebuie să se facă, totuşi, cu o frecvenţă cel puţin trimestrială, motiv pentru care va trebui să ne asigurăm că aceste lucruri sunt duse la îndeplinire”, a spus preşedintele ANPC.

Peste 2,239 milioane de facturi, stornate doar de un singur furnizor

Peste 2,239 milioane de facturi, stornate doar de către un singur furnizor, dar mai sunt și alții, a spus,  rândul său, Mihai Culeafă, vicepreşedintele ANPC.

„După cum bine ştiţi, au fost identificaţi mai mulţi operatori economici care nu au aplicat prevederile Ordonanţei 118 în ceea ce priveşte compensarea şi plafonarea (la preţurile la energie, n.r.). Au fost stornate foarte multe facturi şi când spun foarte multe, doar la un singur operator au fost stornate peste 2,239 milioane de facturi. M-ar interesa situaţia la zi a facturilor pentru fiecare furnizor de energie electrică şi gaze referitoare la lunile noiembrie şi decembrie. De asemenea, aş vrea să aduc în discuţie faptul că de mâine (marţi, 1 februarie 2022, n.r.) intră în vigoare Ordonanţa 3 şi aş vrea să şti dacă aţi adaptat softul pentru noile măsuri ale Ordonanţei, să nu ne trezim să mai avem nevoie de timp pentru adaptare”, le-a transmis Culeafă companiilor de electricitate şi gaze naturale.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version