Augustin Zegrean, fostul președinte al Curții Constituționale, își exprimă îndoiala privind “eroarea” cu ordonanța de clasare, deoarece documentul nu putea scăpa fără să fie văzut măcar de una dintre cele trei mari instituții prin care a trecut: Ministerul Justiției, CSM și Administrația Prezidențială.
Este vorba despre ordonanța de clasare a dosarului președintelui Iohannis, semnată nu de procurorul general Augustin Lazăr, cum a acuzat ministrul Justiției, Tudorel Toader, cerând revocarea acestuia, ci de un alt procuror, Cristian A. Lazăr și strecurată în dosarul de candidatură al procurorului general Augustin Lazăr.
“Nu îmi pot explica cum a ajuns acel document (n.r. – ordonanța de clasare în dosarul președintelui Iohannis, invocată de ministrul Justiției în cererea de revocare a procurorului general) în dosarul de candidatură al procurorului general. Poți accepta că a pus-o el din greșeală, fie că a rugat pe cineva să îi adune actele din dosar și s-a produs greșeala. Mi-e greu însă să cred că atâția oameni care au văzut acel dosar nu a văzut că acel document nu este al lui Augustin Lazăr. Vorbim despre Ministerul Justiției, CSM, consilierii de la Administrația Prezidențială. Mi-e greu să cred că trei mari instituții ale statului s-au uitat în dosar și nu au văzut acel document. Și dacă nu au văzut acel document, înseamnă mai degrabă că el nu exista și este posibil să fi apărut acum. Nu vreau să cred totuși că Ministerul Justiției a introdus în dosar un document care nu exista”, a declarat joi, pentru Hotnews, fostul președinte al CCR.
El a mai spus că povestea cu ordonanța de clasare a dosarului lui Klaus Iohannis este doar una din cele 20 de critici aduse procurorului general de către ministrul Justiției.
“Este totuși un punct din cele 20 care i se reproșează procurorului general. Așa că dacă din 20 de învinuiri una cade, nu cred că îl poate impiedica pe domnul ministru să își ducă la capăt demersul de revocare. Și ce ar fi groaznic că un procuror a dat o ordonanță de clasare a unui dosar? Un procuror lucrează dosarele care i se repartizează”, a mai afirmat Zegrean.
În acest context, el a vorbit și despre rolul ministrului Justiției în procedura de revocare a procurorilor, spunând că legislația ar trebui verificată din punct de vedere al constituționalității.
“Problema cu revocarea procurorilor cred ca este ușor deplasată, cred că este o poblemă de înțelegere a textului Constituției, care este ușor confuz – într-un loc se vorbește de Ministerul Public, constituit din parchete, procurori, în altă parte se spune, la articolul privind CSM, că judecătorii și procurorii, cu excepția stagiarilor, sunt numiți de președintele României, la propunerea CSM. (…) Este confuzia că CSM nu numai că propune judecătorii si procurorii, dar administrează cariera acestora, deci el este cel care îi sanctionează. Ministerul Public nu este Ministerul Justiției și atunci mă întreb care e rolul ministrului Justiției în toată această poveste”, a declarat Zegrean.
El consideră că legislația ar trebui verificată din punct de vedere al constituționalității.