Exim Bank

Borsec

Dedeman

 

Cotnari

ComputerLand

Arctic

Dacia

ANM: Cod Galben de ploi torențiale în aproape toată țara  / POLITICĂ: Ședință de Guvern, pentru aprobarea rectificării bugetare / Fonduri suplimentare pentru SRI, SIE și SP / Pensiile vor fi majorate cu 14% / POLITICĂ: Guvernul Orban prelungește până la mijlocul lui septembrie starea de alertă /

 

Breaking News:
 

MDRAP și MFP vor să amâne aplicarea facilităților către membrii cooperativelor agricole

Cooperativa Agricolă Fermierul Nădlăcan condamnă Ministerul Dezvoltării Regionale și Ministerul Finanțelor pentru încercarea de a amâna, prin ordinul comun, aplicarea scutirii facilităților fiscale pentru membrii cooperatori în anul 2020.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

Este vorba despre ordinul comun pentru stabilirea criteriilor potrivit cărora membrii cooperatori vor beneficia de scutirile prevăzute la art. 76 alin. 1). lit. e din Legea Cooperației Agricole nr. 566/2004.

Iată precizările, în comunicatul primit la redacție:

“O lege publicată în 29 iulie 2016 a fost aplicată abia în 2018 doar după ce a apărut circulara ANAF nr. 700 din 26.03.2018, dar nu în totalitate. Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) recunoaște aplicabilitatea facilităților din 2016 prin radiograma nr. 51.471 din 04.06.2018 dar vine printr-o atitudine de disimulare și propune amânarea aplicării pentru 2020.

Prin legea nr. 164/2016 este introdusa această facilitate doar pentru membrii cooperatori care valorifică minim 50% din toată producția comercializată prin/către cooperativă, beneficiind de scutire doar pentru terenurile aflate în proprietate, lucru întărit și de circulara ANAF nr. 700 din 26.03.2018

,, Având în vedere faptul că Legea cooperației agricole nr. 566/2004 are un caracter special în raport cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare, această normă specială se aplică prioritar în raport cu Codul Fiscal. De asemenea, legea nr. 164/2016 fiind ulterioară în raport cu Codul Fiscal , în cazul unui conflict între cele două acte normative, legea mai recentă primează față de legea mai veche.

Aplicarea de către cooperativele agricole/membrii a facilităților fiscale prevăzute de legea specială, respectiv de Legea nr. 566/2004 nu este condiționată de corespondența cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, și pe cale de consecință facilitățile fiscale respective sunt aplicabile de la data intrării în vigoare a prevederilor din legea specială care a instituit aceste facilități.’’

și Radiograma MDRAP 51.471/DPFBL -20.923/04.06.2018

,,Totodată considerăm că membrii cooperatori pot beneficia de scutirea de la plata impozitului pe proprietate a bunurilor imobile aflate în proprietatea lor, aferente producției valorificate prin cooperativa agricolă, de la data intrării în vigoare a prevederilor din legea specială care le-a instituit(29.07.2016), nefiind condiționați de corespondența cu Codul Fiscal.’’

Trimiterea la art. 4, alin. 2 din Codul Fiscal, care oricum nu primează în relația cu legea specială, lucru susținut de ANAF/MFP și MDRAP prin actele amintite anterior, nu este valabilă în cazul de față pentru că nu au intervenit modificări la facilitățile existente, doar anumite clarificări privind operaționalizarea celor existente, care trebuia aplicate începând chiar și cu acest principiu, de la 1.01.2017.

S-a popularizat în teritoriu, în mod eronat ca fiind o scutire de la plata impozitelor de la bugetele locale pentru toate terenurile exploatate de membri cooperatori, ceea ce este absurd pentru că toți știm că plătești impozit doar pentru ce deții în proprietate. Această confuzie probabil se datorează propunerii de scutire de la plata impozitului pe teren anunțate în programul de guvernare ca facilitate pentru fermieri începând cu 2018.

            Având în vedere că membrii cooperativelor agricole din România exploatează aproximativ 200.000 ha, dar numai acei membri care valorifică minimum 50% din producție prin cooperativă sunt eligibili rămân aproximativ 70.000 ha exploatate. Din acestea, o medie de 10% este în proprietate, respectiv ar fi echivalentul impozitului a 7000 ha la nivel național (aproximativ 350.000 lei), dacă vor solicita toți și vor anexa documentația prevăzută în ordinul comun. Termenul scadent de achitare era de 31 martie, iar marea majoritate a acestora au achitat deja impozitele.

Aceste facilități sunt importante pentru stimularea asocierii, mai ales pentru fermierii mici și mijlocii din cooperativa noastră care se confruntă cu seceta atmosferică cu pagubele cauzate de animale sălbatice care nu sunt despăgubite și alte aspecte importante care îi frânează în desfășurarea activității.

 Legea este in vigoare de la 29.07.2016 și scutirea de la plata impozitului pe proprietate trebuia aplicată de la 1.01.2017.

Nu poți veni ulterior, chiar și ca Minister al Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, sau Minister al Finanțelor Publice după ce ai recunoscut circulara ANAF, transmis în teritoriu Radiograma în iunie 2018, să soliciți prin ordin, act subsecvent legii, amânarea aplicării până la 1.01.2020″.

Cooperativa Agricolă Fermierul Nădlăcan face apel public către ministrul Dezvoltării, Daniel Suciu, și ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, “să clarifice cu personalul juridic din subordine amânarea aplicabilității pentru 2020 și să dispună urgentarea aprobării ordinului comun cu aplicare din 2019, care trebuia conform legii să fie publicat în Monitorul Oficial la 10 martie 2019”.

0 Shares
Se citește acum ...
-- publicitate --
video - emisiuni tv