În Monitorul Oficial nr. 182 din 10 martie au fost publicate Ordonanța de Urgență și Hotărârea de Guvern adoptate la începutul acestei luni pentru reglementarea situației plagiatelor.
Astfel, Ordonanța de Urgență nr. 4/02.03.2016 introduce un nou articol în Legea educației naționale nr. 1/2011, Art. 146.1, cu textul: “Diploma de doctor încetează să mai producă efecte juridice din momentul comunicării dispoziției de retragere a titlului””.
Totodată, OUG abrogă literele c) si d) ale articolului 324 din Legea 1/2011, astfel încât în competențele Consiliului Național de Etică nu mai intră retragerea titlului de doctor și retragerea calităţii de conducător de doctorat.
Aceste atribuții intră însă în sarcina CNATDCU, potrivit Hotărârii de Guvern nr. 134/02.23.2016, care modifică și completează Codul studiilor universitare de doctorat aprobat prin HG 681/2011.
Publicată tot joi, noua HG reglementează și modul în care tezele de doctorat sunt făcute publice, crescând gradul de transparență al procesului.
La Art. 50, alineatul (2) a fost modificat astfel încăt orice persoană fizică sau juridică poate sesiza CNATDCU privind suspiciuni de plagiat într-o teză de doctorat, ”indiferent de data susținerii acesteia și de data acordării titlului de doctor”.
Reguli pentru dosarul de doctorat
La Art. 66, după alin. (3) se introduc două noi alineate:
Alin. (4), care prevede că structura ”dosarului de doctorat„ și accesul la acesta vor fi reglementate printr-o procedură elaborată de CNATDCU și aprobată prin ordin al ministrului Educației.
Procedura va respecta următoarele reguli:
”a) rezumatul tezei este publicat pe site-ul universității sau, după caz, al Academiei Române și poate fi consultat public după emiterea dispoziției de numre a comisiei de susținere”;
b) teza în format tipărit poate fi consultată în biblioteca universității sau, după caz, a Academiei Române, cu cel puțin 20 de zile înainte de data fixată pentru susținerea publică. Lucrarea de doctorat rămâne document public la biblioteca universității sau, după caz, a Academiei Române;
c) dacă studentul-doctorand nu optează pentru publicarea distinctă a tezei sau a unor capitole din aceasta, forma digitală a tezei este făcută publică și va putea fi accesată liber pe platforma națională după emiterea dispoziției de acordare a titlului de doctor; tezei i se va atribui o licență de protecție a dreptului de autor;
d) dacă studentul-doctorand optează pentru publicarea distinctă a tezei de doctorat sau a uneor capitole din aceasta, el primește un termen de grație de maximum 24 de luni pentru realizarea acestei publicări; după expirarea termenului de grație, în cazul în care nu a fost primită la IOSUD nicio notificare cu privire la publicarea distinctă a tezei, documentul în format digital devine liber accesibil pe platforma națională, cu atribuirea unei licențe de protecție a dreptului de autor;
e) după publicarea tezei sau a unor capitole din aceasta, autorul are obligația de a notifica IOSUD asupra acestui fapt și de a transmite indicația bibliografică și un link la publicație, care vor fi făcute apoi publice pe platforma națională;
f) după acordarea titlului de doctor, în termen de maximum 30 de zile IOSUD are obligația transmiterii unui exemplar tipărit al tezei de doctorat la Biblioteca Națională a României, unde poate fi accesat la cerere”.
Alineatul 5 prevede că ”dosarul de doctorat se arhivează de către IOSUD, cu regim permanent”.
6 etape pentul susținerea publică a tezei
La Art. 67, alin. (2) prevede că susținerea publică poate fi făcută numai cu parcurgerea a 6 etape:
1 – studentul-doctorand predă teza în format electronic la secretariatul școlii doctorale;
2 – școala doctorală realizează analiza de similitudini utilizând un program recunoscut de CNATDCU;
3 – teza este prezentată în comisia de îndrumare, presusținerea fiind publică; referatul de acceptare al conducătorului de referat și acordul membrilor comisiei se includ în ”dosarul de doctorat”;
4 – teza se depune oficial la secretariatul școlii doctorale în format electronic și tipărit, împreună cu rezumatul tezei și CV-ul doctorandului; secretariatul certifică îndeplinirea tuturor cerințelor;
5 – cererea pentru fixarea datei de susținere publică a tezei de doctorat, avizată de conducător și de președintele comisiei de susținere, se depune la secretariat cu cel puțin 20 de zile înainte de data stabilită pentru susținerea publică;
6 – școala doctorală întocmește și afișează anunțul pentru susținerea publică cu 20 de zile înainte de data propusă; anunțul susținerii publice, rezumatul tezei în format electronic, CV-ul doctorandului, CV-urile membrilor comisiei sunt afișate pe site-ul IOSUD.
Aceste prevederi se aplică tuturor studenților-doctoranzi care își predau teza la secretariatul școlii doctorale după intrarea în vigoare a noii HG.
45 de zile pentru o decizie de plagiat
La art. 69, după alin. (2), care se modifică astfel încât Consiliul Național al CNATDCU are la dispoziție 45 de zile pentru a decide asupra plagiatului, se introduc 5 noi alineate.
Alin. (3) prevede că în acest termen, va fi cerut la IOSUD un punct de vedere, ce trebuie transmis în maxim 30 de zile.
Alin. (4) stipulează că tot în acest termen este anunțat autorul și soluționată o eventuală contestație a acestuia.
Retragerea școlii doctorale
Pe de altă parte, alineatul (5) îl abilitează pe președintele CNATDCU să propună Ministerului Educatiei inclusiv retragerea acreditarii școlii doctorale, pe lângă retragerea titlului de doctor și a calității de conducător de doctorat.
Aceasta ”în cazul în care Consiliul general al CNATDCU decide că nu au fost respectate standardele de calitate sau de etică profesională, inclusiv în ceea ce privește plagiatul”.
În această situație, conducerile universităților se vor gândi de două ori înainte de a cere retragerea titlului de doctor în cazul în care descoperă mai multe plagiate, riscând pierderea școlilor doctorale. Pe de altă parte, cum vor fi descoperite, cel mai probabil, plagiate în toate universitățile de stat, o decizie în acest sens a CNATDCU riscă să lase România fără nicio școală de doctorat.
Alin. (6) prevede că, în urma propunereii de către președintele CNATDCU prevăzută la alin. (5), ministrul Educației, cu avizul juridic din minister, are obligația de a lua măsurile prevăzute la Art. 170 din Legea educației naționale nr. 1/2011, și informează toate părțile cu privire la dispozițiile emise.
În fine, alin. (7) al Art. 69 din HG 134/2016 prevede că ”toate documentele legate de aceste sesizări sunt parte a ”dosarului de doctorat” și se încarcă pe platforma națională; deciziile comisiilor de etică și ale CNATDCU sunt publicate și pe site-urile instituționale ale acestora”.