Memoria velistului român Mircea Gressianu, dispărut pe Marea Neagră în condiţii meteorologice deosebit de severe, în anul 1966, pe parcursul unei unei regate oficiale de yachting, va fi onorată vineri în cadrul unui ceremonii organizată pe mare, în zona Cazinoului din Constanţa.

Mircea-Gressianu-Chenar
Velistului român Mircea Gressianu

Evenimentul comemorativ, pregătit de Clubul Nautic Român, marchează trecerea unei jumătăţi de secol de la producerea dramaticului eveniment în care s-a pierdut pe mare echipajul component al Lotului Naţional la Clasa FD (Flying Dutchman) Mircea Gressianu / Dan Ciocoiu. La vremea respectivă tragedia a fost ţinută sub tăcere de coordonatorii sportului românesc sub presiunea Securităţii Statului, orice mediatizare sau furnizare de informaţii verbale ori scrise fiind interzisă de Partidul Comunist Român.  Dramaticul eveniment, ce a avut loc în timpul Regatei Cupa Mării Negre, coordonată de Comandamentul Marinei Militare şi organizată  la peste 6 mile maritime în larg, travers de Constanţa, în largul Portului Tomis, a generat şi decizia de suspendare a competiţiilor naţionale de yachting, pe mare.

Coordonatorul evenimentului, secretarul general al Clubului Nautic Român, contraamiral de flotilă (Rez.) dr. Ion Custură, a declarat în exclusivitate pentru AGERPRES că pentru comemorare a 50 de ani de la tragedia în care şi-a pierdut viaţa pe mare yachtmanul Mircea Gressianu (el fiind singurul al cărui deces a fost recunoscut oficial, până acum, de autorităţile române) va fi organizat pentru prima dată în România un ceremonial nautic specific.  “Ceremonia se va desfăşura conform tradiţiilor practicate de către corpurile marinarilor militari şi civili din flotele naţiunilor maritime nord-atlantice, noi adaptând chiar un ritual al Marinei SUA şi se va încheia cu omagierea marinarului trecut în eternitate, acordarea salutului pe covertă, marcarea încheierii Ultimului Cart prin baterea clopotului de la bord şi lansarea la apă a ancorei de flori”- a precizat contraamiralul Ion Custură.

Evenimentul, coordonat de secretarul general al Clubului Nautic Român, contraamiral de flotilă (rez) dr. Ion Custură, se va desfăşura pe mare, la bordul pilotinei Egir şi al yachtului Corsarul, vineri 27 mai a. c. începând cu ora 14.00, în rada exterioară a Portului Tomis, în dreptul Monumentului Crucea Marinarinarului de pe faleza Cazinoului din Constanţa fiind organizat cu sprijinul Ligii Navale Române, Agenţiei Române pentru Salvarea Vieţii Omeneşti pe Mare (ARSVOM) şi a Gărzii de Coastă.

                                                                          ***

Yachtmanul Mircea Gressianu a dispărut în largul Mării Negre, în zona costieră a Municipiului Constanţa, în după amiaza de 27 mai 1966, în prima zi de competiţie la Regata „Cupa Mării Negre“, eveniment patronat de Marina Militară. El era component al lotului naţional al României la Clasa Flying Dutchman (FD) şi legitimat la secţia de yachting a Clubului Sportiv Progresul – Bucureşti. La finalul cursei, care a luat startul din zona Portului Tomis, către larg, travers de Municipiul Constanţa, paralel cu ţărmul, a fost semnalată organizatorilor lipsa echipajului compus din Mircea Gressianu şi Dan Ciocoiu. Dispariţia de la bordul navei a avut loc în timp ce ambarcaţiunea se afla în apele teritoriale româneşti şi s-a presupus că aceasta a fost avariată şi s-a scufundat din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile (furtună cu vânt puternic).

Pe data de 28.05.1966, în jurul orei 5.00, un avion Aviasan a pornit în căutarea bărcii, în zona de frontieră, dar fără rezultate. În jurul orei 7.00, Nicolae Calcan, antrenor şi oficial al cursei, a obţinut aprobarea de a ieşi cu o navă în căutarea celor doi dispăruţi. A fost găsită numai barca, travers de Capul Midia. După două zile, operaţiunile de căutare şi salvare au fost întrerupte.

Pe 23 septembrie 2015, Tribunalul Constanţa a admis cererea formulată de fratele, Emilian Gressianu, şi-l declară mort pe Mircea Gressianu în urma incidentului de navigaţie relatat a se fi întâmplat la data de 27 mai 1966, în largul Mării Negre, în zona costieră a Municipiului Constanţa. O importanţă decisivă în luarea acestei decizii de către instanţă, a avut-o şi mărturia depusă sub jurământ de nonagenarul contraamiral în retragere Petre Zamfir, la vremea respectivă preşedintele Comitetului de cursă al regatei, dar mai ales un document ultrasecret, eliberat la cererea Tribunalului de către Centrul de Studii şi Păstrare a Arhivelor Militare Istorice, de la Piteşti, extras din fodurile de arhivă ale Comandamentului Marinei Militare şi Brigăzii 4 Grăniceri, din anul 1966 (Dosar 2736/1966), care inserează informaţii despre dispariţia a doi concurenţi din Bucureşti participanţi la o regată pe mare, fără a li se specifica numele. AGERPRES / (Autor: Dan Mihăescu) (Foto Flux)

author avatar
Mircea Popescu
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version