După mai multe ore de audieri la sediul DNA, procurorii i-au plasat sub control judiciar pe denunțătorul din marele dosar Microsoft, Claudiu Florică, și pe foștii șefi ai Microsoft România, Ovidiu Artopolescu și Silviu Hotăran. Ei sunt acuzați de complicitate la abuz în serviciu – dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit -, în formă continuată. 

Claudiu Florica, dosarul Microsoft
Claudiu Florica dosarul Microsoft

În urmă cu 2 ani, DNA a declanșat urmărirea penală împotriva a 9 foști miniştri, pentru abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influenţă şi spălare de baniEste vorba despre Alexandru Athanasiu – audiat și el astăzi -, Ecaterina Andronescu, Daniel Funeriu, Mihai Tănăsescu, Valerian Vreme, Şerban Mihăilescu (Miki Șpagă), Dan Nica, Adriana Ţicău şi Gabriel Sandu.

Într-un prim dosar Microsoft disjuns din marea anchetă, Claudiu Florică a scăpat basma curată. Potrivit rechizitoriului, procurorii DNA au clasat acuzațiile de dare de mită şi cumpărare de influenţă pentru care au fost iniţial cercetaţi Dinu Pescariu, Dragoş Stan și Claudiu Florică.

În rechizitoriu se arată că cei 3 au fost martori denunţători şi le-au divulgat procurorilor încă de la începutul anchetei faptele pe care le-au comis în trecut. Procurorul șef al DNA, Laura Codruța Kovesi, a afirmat tot timpul că dosarul Microsoft a fost instrumentat pe baza denunțurilor celor trei, care au venit singuri și le-au depus în anul 2014, fără a fi vreo clipă anchetați înainte.

În 3 octombrie anul acesta au fost condamnați definitiv la închisoare inculpații din dosarul disjuns: Dorin Cocoș (2 ani și 4 luni), Gheorghe Ştefan – Pinalti (6 ani), Nicolae Dumitru – Niro (2 ani și 4 luni) și Gabriel Sandu (3 ani).

Băsescu: ”Mafiotul denunţător este astăzi regele DNA”

Fostul președinte Traian Băsescu s-a declarat indignat de faptul că cei trei au fost lăsați în libertate de DNA, cu tot cu banii pe care i-au luat șpagă. ”Mafiotul denunţător este astăzi regele DNA. Când i se pare că este în dificultate, el alege să se spovedească, la înţelegere cu procurorul. Procurorul vrea DOAR să audă un nume de politician. Iar mafiotul i-l livrează, adevărat sau nu, pentru că astfel rămâne liber şi cu banii furaţi, ba chiar fără nicio acuzaţie.( vezi mafioţi turnători notorii: Dinu Pescariu, Claudiu Florică, Dragoş Dobrescu), scria Băsescu pe Facebook după condamnarea definitivă a celor patru în dosarul disjuns Microsoft.

El acuza că ”mafiotul are în continuare vilă la Monaco, avion privat, face vacanţe de sute de mii de euro şi are sute de milioane în conturi” – referindu-se clar la Pescariu.

Cercetări extinse

Acum, DNA anunță că procurorii au extins cercetările și au identificat date și probe din care rezultă următoarele (intertitlurile aparțin redacției):

“La data de 15.04.2004 a fost încheiat un contract comercial de închiriere de licențe IT Microsoft. Prin acest contract, compania Microsoft dorea să ofere Guvernului un acord special pentru obținerea de licențe pentru produsele Microsoft, la prețuri speciale guvernamentale.

În realitate, discountul de 47% acordat de compania Microsoft în considerarea Guvernului României ar fi fost deturnat și, implicit, banii au fost îndreptați către plata unor comisioane către persoanele implicate.

Contractul comercial de licențe IT s-a încheiat la un preț dublu față de prețul real solicitat de compania Microsoft, cu încălcarea dispozițiilor legale privind achizițiile publice, fără vreo fundamentare a necesarului, invocându-se în mod nereal calitatea firmei Fujitsu Siemens Computers de unic distribuitor pe teritoriul României al licențelor IT Microsoft. Aceasta, în condițiile în care, la acea dată, existau cinci distribuitori.

Florică a refacturat către Guvern o sumă mai mare cu 28.776.327 USD 

Concret, compania Microsoft a facturat către Fujitsu Siemens Computers suma de 25.791.138 USD (prețul licențelor cu discount), iar Fujitsu Siemens Computers a refacturat către Guvernul României suma de 54.567.465 USD.

Prejudiciul care urmează a fi reținut în cadrul contractului comercial de închiriere de licențe este în sumă de 28.776.327 USD.

Contract extins ilegal

Ulterior, la data de 3 noiembrie 2004, contractul cadru guvernamental a fost extins, cu privire la închirierea de produse educaționale.

Extinderea s-a realizat, de asemenea, cu încălcarea dispozițiilor legale privind achizițiile publice, având în vedere că obiectul contractului cadru viza licențele pentru administrația publică, Fujitsu Siemens Computers nu era distribuitor de produse educaționale, iar de discountul acordat de firma Microsoft în considerarea Guvernului României au beneficiat firmele private.

Prejudiciu de 19.370.500 USD din licențe suprapuse celor existente

Prejudiciul care urmează a fi reținut îl reprezintă întreaga sumă plătită, adică 19.370.500 USD, deoarece licențele achiziționate se suprapuneau cu cele existente deja în cadrul programului SEI.

De asemenea, nu a existat o analiză proprie a necesarului de licențe Microsoft pentru produsele educaționale, și nici a prețului, dat fiind că în cadrul programului privind Sistemul Educațional Informatizat existau astfel de licențe pentru toate calculatoarele din instituțiile și unitățile de învățământ de stat, existând o suprapunere între licențele existente cu cele ce urmau să se achiziționeze.

Acte adiționale în 2008, prejudiciu total de 67 milioane USD

Începând cu anul 2006, a crescut numărul de calculatoare la nivelul administrației publice centrale care foloseau copii adiționale ale produselor comandate în prealabil (în anul 2004).

Prin urmare, au fost încheiate, în anul 2008, două acte adiționale pentru achiziționarea numărului suplimentar de licențe (39.385 de licențe necesare utilizării produselor software Microsoft).

Prețul acestor licențe a fost cel stabilit în contractul cadru din 15.04.2004, încheiat între Guvernul României și compania Microsoft, prin Fujitsu Siemens Computers.

Deși actele adiționale au fost aprobate în cursul anului 2008, persoanele care au contribuit la producerea acestui prejudiciu sunt, funcționari publici cu sprijinul reprezentantului Fujitsu Siemens Computers, Florică Claudiu Ionuț, precum și al reprezentanților Microsoft România – Hotăran Silviu și Artopolescu Ovidiu Petrișor, deoarece extinderea pentru cantitatea de 39.385 de licențe s-a realizat conform Contractului comercial de închiriere licențe din 15.04.2004, la prețurile stabilite în acesta.

Prin urmare, prejudiciul total cauzat bugetului de stat ca urmare a încheierii și derulării contractului cadru comercial de închiriere licențe IT din data de 15.04.2004 și a actelor adiționale încheiate în noiembrie 2004 și în anul 2008, se ridică la suma totală de 66.965.343 USD, compus din:

  • 28.776.327 USD – prejudiciul cauzat ca urmare a încheierii contractului comercial de închiriere de licențe 15.04.2004 (reprezintă diferența dintre suma plătită de Guvernul României și suma plătită de Fujitsu Siemens Computers companiei Microsoft).
  • 19.370.500 USD– prejudiciul cauzat ca urmare a încheierii Actului adițional nr. 1 la contractul comercial de închiriere de licențe și care reprezintă întreaga sumă plătită, adică 19.370.500 USD, deoarece nu era necesară extinderea contractului la licențele educaționale.
  • 18.818.516 USD – prejudiciul cauzat ca urmare a încheierii Actului adițional nr. 2/3 la contractul comercial de închiriere de licențe și care reprezintă diferența dintre suma plătită de Guvernul României și suma plătită de Fujitsu Siemens Computers companiei Microsoft.

 

Cu referire la aspectele menționate, procurorii au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și luarea măsurii controlului judiciar pe o durată de 60 de zile, începând cu data de 21 noiembrie 2016, față de următorii inculpați:

HOTĂRAN SILVIU și ARTOPOLESCU OVIDIU PETRIȘOR, reprezentanți ai Microsoft România

FLORICĂ CLAUDIU IONUȚ, reprezentant al Fujitsu Siemens Computers GmbH,

În sarcina cărora s-a reținut infracțiunea de complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată

Oferte la prețuri cu mult supraevaluate

În ordonanța procurorilor se arată că, în cauză, există date și probe ce conturează următoarea stare de fapt:

Deși Fujitsu Siemens Computers GmbH Austria nu avea calitatea de unic distribuitor al produselor Microsoft pe teritoriul României, fapt cunoscut cu certitudine de Florică Ionuț Claudiu, Hotăran Silviu și Artopolescu Ovidiu Petrișor, pentru a crea această aparență și a ajuta demnitarii/funcționarii implicați în inițierea și susținerea hotărârilor de guvern prin care s-a aprobat încheierea atât a contractului cadru de licențiere Microsoft cât și a actelor adiționale la acestea, să justifice în mod nelegal achiziția licențelor din sursă unică, au semnat oferte comune/adrese din care să rezulte că derularea contractului comercial se va realiza doar prin Fujitsu Siemens Computers GmbH Austria.

Concret, în calitate de reprezentant al Fujitsu Siemens Computers GmbH, inculpatul Florică Claudiu Ionuț, pentru a crea aparența că firma respectivă este unic distribuitor al produselor Microsoft și pentru a se evita organizarea unei licitații publice, a semnat ofertele comune Fujitsu Siemens Computers – Microsoft România din data de 02.10.2003, respectiv 12.03.2004.

Cele două oferte au fost semnate atât de Hotăran Silviu (cea din data de 02.10.2003) cât și de Artopolescu Ovidiu Petrișor (cea din data de 12.03.2004), în calitate de reprezentanți ai Microsoft România. Cele două oferte conțineau prețuri cu mult supraevaluate față de sumele cu discount pe care le cerea în realitate compania Microsoft.

Control judiciar timp de 60 de zile

Pe timpul cât se află sub control judiciar, inculpații Florică Claudiu Ionuț, Hotăran Silviu și Artopolescu Ovidiu Petrișor trebuie să respecte următoarele obligații:

a) să se prezinte la organul de urmărire, la judecătorul de cameră preliminară sau la instanța de judecată ori de câte ori sunt chemați,

b) să informeze de îndată organul judiciar cu privire la schimbarea locuinței,

c) să se prezinte la organul de poliție desemnat cu supravegherea sa, conform programului de supraveghere întocmit de organul de poliție sau ori de câte ori sunt chemați,

d) să nu depășească limita teritorială a României, decât cu încuviințarea prealabilă a organelor judiciare,

e) să nu comunice direct sau indirect, pe nicio cale, cu persoanele menționate în ordonanța de dispunere a controlului judiciar,

f) să nu dețină, să nu folosească și să nu poarte arme.

Inculpaților li s-a atras atenția că, în caz de încălcare cu rea-credință a obligațiilor care le revin, măsura controlului judiciar se poate înlocui cu măsura arestului la domiciliu sau măsura arestării preventive”.

DNA mai precizează că, în cauză, se efectuează acte de urmărire penală și față de alte persoane.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version