Comisia specială parlamentară condusă de deputatul PSD Florin Iordache, fost ministru al Justiției și autor al scandaloasei OUG 13 prin care se dezincrimina abuzul în serviciu pentru prejudicii mai mici de 200.000 lei, a adoptat joi o parte dintre modificările propuse la Codul Penal, iar luni va tranșa articolul privind abuzul în serviciu, existând mai multe variante pentru pragul valoric pe care apărătorii condamnatului Dragnea intenționează să îl introducă.
Ministerul Justiției a propus un prag echivalent cu valoarea salariului minim pe economie, adică 1.900 lei brut.
Planul este ca Senatul să dea un vot în plen marți, iar proiectul de lege să meargă rapid la Camera Deputaților pentru votul final, deoarece parlamentarii se află în sesiune extraordinară doar până pe 19 iulie.
Iată modificările adoptate în comisie, cu precizarea că acestea au fost susținute de UDMR, în timp ce USR și PNL s-au opus aproape la fiecare vot, potrivit Hotnews:
- Sporul de pedeapsă la concursul de infracțiuni poate fi de maxim 3 ani adăugat la pedeapsa cea mai grea; în prezent, acesta este calculat ca o treime din totalul celorlalte pedepse, care se adaugă la pedepsa cea mai grea (art. 39)
- Pe durata suspendării sub supraveghere a executării pedepsei se supendă și pedepsele accesorii, precum interzicerea de a ocupa o funcție publică (art. 65)
- Achitarea integrală a prejudiciului în cazul unei serii întregi de infracțiuni, printre care și cele de corupție sau asimilate celor de coruție, vor constitui circumstanță atenuantă. În prezent, acestea sunt exceptate. Vor fi în continuare exceptate următoarele infracțiuni: tâlhărie, piraterie, furt calificat, fraude comise prin sisteme informatice și mijloace de plată electronice. (art. 75)
- S-au redus fracțiile impuse pentru liberarea condiționată (art. 100), printre modificări: pentru pedeapsa cu închisoarea mai mică de 10 ani se poate aplica liberarea condiționată dacă s-a executat jumătate din pedeapsă în loc de două treimi cum este în prezent; pentru condamnații care au peste 60 de ani se impune executarea a doar o treime din pedeapsă, față de jumătate din ea cum este în prezent, în cazul pedepselor mai mici de 10 ani.
- Confiscarea extinsă nu se mai supune pentru cazul infracțiunilor spălării de bani și constituirii de grup infracțional organizat (art. 112^1)
- A fost scăzut termenul de prescripție pentru pedepsele între 10 și 20 de ani – va fi de 8 ani, când legea prevede pentru infracţiunea săvârşită pedeapsa închisorii mai mare de 5 ani, dar care nu depăşeşte 20 de ani. În prezent există două termene diferite: 10 ani, când legea prevede pentru infracţiunea săvârşită pedeapsa închisorii mai mare de 10 ani, dar care nu depăşeşte 20 de ani; 8 ani, când legea prevede pentru infracţiunea săvârşită pedeapsa închisorii mai mare de 5 ani, dar care nu depăşeşte 10 ani (art. 154)
- Prescripţia înlătură răspunderea penală oricâte întreruperi ar interveni, dacă termenul de prescripţie prevăzut în art. 154 este depăşit cu încă jumătate (art. 155)
- -a eliminat o categorie întreagă din definiția funcționarului public – s-a abrogat alineatul 2 (art. 175). Ce prevedea: “este considerat funcţionar public, în sensul legii penale, persoana care exercită un serviciu de interes public pentru care a fost învestită de autorităţile publice sau care este supusă controlului ori supravegherii acestora cu privire la îndeplinirea respectivului serviciu public.”
- Obligativitatea aplicării deciziilor Curții Constituționale ca lege penală mai favorabilă (art. 173)
- Fostul soț este considerat membru de familie, alături de soț, fără a se preciza un termen de desfacere a căsătoriei. (art. 177)
în serviciu
F nu a făcut publice variantele concrete de modificare propuse pentru abuzul în serviciu pe care le susține PSD. Există însă o centralizare a amendamentele venite până acum pentru acest articol, unele aparținând unor deputați PSD, în nume personal.