La sala Toma Caragiu a Teatrului Bulandra are loc, în 12 și 13 ianuarie, avanpremiera spectacolului “Macbeth”, în regia lui Michal Docekal, iar în 14 ianuarie, premiera.
Probabil cea mai celebră piesă scrisă de William Shakespeare, MACBETH prezintă fresca ascensiunii şi decăderii unui brav general care, deşi victorios pe câmpul de luptă, este în cele din urmă învins de remuşcări şi nebunie. Într-o viziune regizorală inedită, spectacolul ilustrează cursa de neoprit a lui Macbeth către coroană şi finalul tragic al aventurii sale pe acorduri muzicale atent orchestrate şi subliniate printr-o coregrafie de excepţie. Un proiect care vine să îmbine teatrul, muzica şi dansul într-un caleidoscop de imagini şi sunete bine ajustate la ritmul nebunesc al unei poveşti tot atât de actuală astăzi ca şi atunci când a fost scrisă.
Distribuţie
Macbeth …………………………………………. MARIUS CHIVU
Lady Macbeth …………………………………..ANDREEA BIBIRI
Macduff ……………………………………………CORNEL SCRIPCARU
Banquo …………………………………………….VLAD ZAMFIRESCU
Prima vrăjitoare/Duncan/Portarul/Lady Macduff/Doctorul ……………………………………………………….. ADRIAN CIOBANU
A doua vrăjitoare/Ucigaşi ai lui
Banquo/Malcolm……………………………… ILINCA HĂRNUŢ
Donalbain/A treia vrăjitoare/O doică/Seyton/Ucigaşi ai lui Banquo…………………………………………….. IRINA ŞTEFAN
Fleance, fiul lui Banquo …………………….. FLAVIU CHIVU
Fiul lui Macduff, soldați ai celor două armate, spirit ……………………………………………………….. FLAVIA GIURGIU
Lennox, Mesagerul, Suita, cal,spirit, armata, un păcătos…………………………………………….. ALIN STATE
Ross, suita, cal, servitor, lord, armata, un păcătos ……………………………………..………………… ALEX CALIN
Ross, suita, armata, spirit, Cawdor, fotograf ………………………………………………. ………VLAD BENESCU
Slujitoare, spirit, oameni din suită, soldaţi ai celor două armate, Pacatos ………………………………………….. ANCA DIANA ROSU
Slujitoare, spirit ,oameni din suită, servitori, soldaţi ai celor două armat……………………………………. RALUCA NICOLAE/BRIAN WEST
Regia ………………………………….. MICHAL DOCEKAL
Decoruri ……………………………… MARTIN CHOCHOLOUSEK
Costume …………………………….. HANA FISCHEROVA
Muzica …………………………………. IVAN ACHER
Coregrafie …………………………… ARCADIE RUSU
Regizor tehnic …………………….. MIHAELA OANCE
Sufleur ………………………………….ARGENTINA FLORESCU
Cine este regizorul Michal Docekal
Michal Docekal a studiat regia (1985-1991) la Facultatea de Teatru si Arte Interpretative din Praga, cu o rezidență de 6 luni la Londra. În perioada 1991-1994 a fost regizor la Teatrul Kaspar.
Între 1994 și 2002 a fost deopotrivă regizor și director artistic la Teatrul Divadlo, teatru laureat cu premiul Alfred Radok, fiind considerat cel mai bun teatru al anului 1996. Aici a montat, printre altele, Cehov (Trei surori) si Shakespeare (Regele Lear, Visul unei nopți de vară, Îmblânzirea scorpiei, Neguțătorul din Veneția).
O montare deosebită a Tragicei istorii a doctorului Faust de Marlowe va monta în anul 2001, la castelul Vysehrad din Praga. În 2002 devine director al Teatrului Național din Praga, unde regizează Beckett, Moliere, Bernard Shaw, Kane etc.
Montările lui Michal Docekal au avut un remarcabil impact asupra teatrului din Europa Centrală, producțiile sale fiind prezentate în Slovacia, Ungaria și România. În 2011 a montat Tenessee Williams (Un tramvai numit dorință) la Teatrul Național din Bratislava.
Este laureat al mai multor premii, atât în Cehia, cât și în străinătate. În 2015, este numit președinte al Uniunii Teatrelor din Europa. Referitor la montarea de la Bulandra, Michal Docekal spune: „Am ales Macbeth, fiindcă este o piesă uriașă, o tragedie remarcabilă. Și încă dintr-un motiv: din pricina vrăjitoarelor. Vrăjitoarele și puterea lor sunt extrem de importante în piesă. Vrăjile lor devin o forță în viața socială, schimbând destine, dar și viziunea oamenilor, care nu mai știu ce e adevărat și ce nu.
Odată cu apariția calculatoarelor și a internetului, oamenii au crezut că vor deveni mai înțelepți și mai informați, dar au constatat că, de fapt, lucrurile stau tocmai invers: azi suntem invadați de falsuri – știri false, informații false, o mass-media care dezinformează, încărcându-ne cu energii negative – deci e tot un fel de putere vrăjitorească, ce dăinuie și azi, influențându-ne viețile. Exact ca în Macbeth. De aceea m-am oprit la această piesă a lui Shakespeare.”
Următoarea reprezentație a spectacolului este în 15 ianuarie.