Guvernul a aprobat astăzi, prin Ordonanță de Urgență, “cadrul normativ care să ducă la rezolvarea problemelor semnalate pe piața asigurărilor RCA”.
“Actul normativ permite stabilirea de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, pe o perioadă de șase luni, a unui tarif RCA de referință aplicat atât persoanelor fizice, cât și juridice”, precizează Executivul.
“Această Ordonanță a fost dată având în vedere împrejurările exceptionale manifestate prin dezechilibru major între cerere și ofertă, respectiv disfuncționalitatea evidentă a pieței asigurărilor obligatorii auto din România. Astfel, Guvernul României împreună cu Consiliului Concurenței au considerat necesară instituirea unui mecanism de control al pieței asigurărilor obligatorii auto din România, manifestat în prima etapă, prin stabilirea de către ASF a unor tarife de plafonare aferente primelor RCA”, se mai arată în comunicatul Guvernului.
”Vrem, prin această Ordonanță de Urgență, să asigurăm cadrul juridic, clar definit, pentru ca această problemă să poată să fie rezolvată de Autoritatea de Supraveghere Financiară, care are această responsabilitate”, a explicat premierul Dacian Cioloș.
Transportatorii cer Parlamentului demiterea lui Negrițoiu
Precizăm că ASF este condusă din anul 2013 de Mișu Negrițoiu, care a fost numit de Victor Ponta, iar transportatorii cer Parlamentului demiterea acestuia “pentru proasta administrare a pieței asigurărilor din România”.
“Tocmai instituția pe care o conduce – ASF – ne oferă motivele pentru care domnul Mișu Negrițoiu ar trebui demis imediat, după ce în 2016 rata combinată a daunei a scăzut de la 130% la 100%, dar cu toate acestea tarifele RCA pentru transportatorii rutieri, la clasa B0, au crescut de la 3.500 euro în decembrie 2015, la 5.000 de euro în iulie 2016. În al doilea rând, sistemul bonus-malus a devenit complet nefuncțional în mandatul actualului Președinte ASF, chiar Autoritatea recunoscând că firmele de asigurări au vândut asigurări RCA la malus M1-M8 la preț de 5.000 – 8.000 lei față de bonus B1-B8 la 16.000 – 20.000 lei. Trebuie ținut cont că asigurarea RCA este obligatorie și că metoda de calcul RCA trebuie să fie transparentă și publică”, reclamă patronatele din transporturile rutiere.
“Nu în ultimul rând, Președintele ASF, Mișu Negrițoiu, a avut o atitudine de ignoranță la adresa industriei transporturilor rutiere, o industrie care înglobează 5% din Produsul Intern Brut și de care depind peste 500.000 de români, pe care a adus-o aproape de faliment, după ce în urma a zeci de întâlniri cu patronatele din transporturile rutiere nu a luat nicio decizie care să rezolve situația actuală. Deși patronatele din transporturile rutiere sunt în discuții de un an de zile cu ASF, iar în decembrie 2015 au avut loc proteste, domnul Mișu Negrițoiu s-a dovedit incapabil să gestioneze situația și a adâncit criza RCA de la finalul lui 2015”, mai spus transportatorii.
4 asociații nu renunță la protest
Patronatele din transporturi nu renunță la protestul programat pentru mâine în fața Guvernului. Una dintre asociații, COTAR, a anunțat că își retrage cele 4.000 de mașini de la protest, susținând că “Guvernul a dat ce s-a putut da”, restul trebuie aprobat de Parlament.
Însă transportatorii de la UNTRR, FORT, APULUM și APTE 2002 vor protesta mâine în fața Guvernului.
Guvernul susține însă că “Ordonanța de Urgență privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule ține cont de directivele europene în materie, de experiența altor state membre în ceea ce privește reglementarea acestei asigurări, precum și de propunerile formulate de asociațiile profesionale și patronale ale asigurătorilor și transportatorilor auto”.
Potrivit actului normativ, în calculul tarifului de primă, asigurătorii RCA vor folosi criterii de risc, coeficienți de majorare şi/sau corecție şi alte instrumente de ajustare a tarifelor elaborate de ASF. În cazul în care asigurătorii RCA vor dori să introducă și alti indicatori de evaluare a riscului, aceştia o pot face cu respectarea reglementariilor în vigoare.
Iată și celelalte precizări ale Guvernului:
Autoritatea de Supraveghere Financiară va stabilli tarife de primă maxime în cel mult 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial a prezentei Ordonanțe de Urgență.
Ulterior perioadei în care tariful de primă va fi plafonat, Autoritatea de Supraveghere va calcula un tarif de referinţă pe baza daunei medii pentru fiecare categorie de vehicul, a plăților de daune achitate de către asigurători și raportate la frecvența producerii evenimentelor pe respectiva categorie de vehicule.
ASF va publica tarifele de referinţă, dauna medie şi frecvenţa statistică a producerii evenimentelor, pe categorii de vehicule. Totodată, pentru a asigura premisele unei piețe funcționale, ASF va realiza o analiză a efectelor acestor măsuri în piața asigurărilor RCA și va întocmi un raport ce va fi înaintat Consiliului Concurenței.
Potrivit Ordonanței de Urgență, contractul RCA se încheie pe o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună, în funcție de opțiunea asiguratului. Contractul RCA poate fi suspendat la cererea asiguratului pe perioada suspendării dreptului de circulație al vehiculului sau pe perioada imobilizării vehiculului
Pentru o mai mare transparență, asigurătorul RCA are obligația să notifice asigurații, la solicitarea acestora, în ceea ce privește modul de calcul al primei de asigurare. Pot fi cerute informații despre modalitatea de stabilire a primei, datele statistice în baza cărora este stabilită aceasta sau raportul actuarial care stă la baza determinării tarifului de primă.
Totodată, asigurătorul RCA are obligaţia deschiderii dosarului de daună la data înregistrarii avizării de daună.