Vremea promisiunilor fără acoperire nu s-a încheiat odată cu plecarea Guvernului Ponta. Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, plasează în Planul de priorităţi strategice o investiţie nerealistă pentru anul acesta: “demararea implementării proiectului de Autostradă Sibiu – Piteşti”, pentru care nici măcar revizuirea Studiului de Fezabilitate (SF) nu este gata.
În plus, Ministerului Fondurilor Europene prevede, într-un document, semnarea abia în trimestrul III din 2017 a contractului de finanţare.
Se estimează că şantierul pentru cei 116 km va porni în anul 2018 şi se va încheia în 2023.
Potrivit contractului de realizare a SF, care a fost împărţit pe bucăţi, prima secţiune, pentru 10,3 Sibiu – Boiţa şi secţiunea 5, de 30,7 km Curtea de Argeş – Piteşti trebuia să fie gata în 15 decembrie 2015.
Acestea sunt capetele de autostradă – că, la noi, încep porţiuni care se termină în câmp, cum s-a întâmplat cu Lotul 1 Lugoj – Deva, terminat în 2013 şi lăsat să zacă fără a fi utilizat până în decembrie 2015, când a fost posibilă conexiunea lui cu Lotul 2 Timişoara – Lugoj, terminat cu 6 luni în avans.
Abia în iulie este gata Studiul de Fezabilitate
Abia în 15 iulie 2016 urmează să fie predat Studiul de Fezabilitate pentru Secţiunea 2 Boiţa – Racoviţa (26 km), Secţiunea 3 Racoviţa – Văleni (20 km), Secţiunea 4 Văleni – Curtea de Argeş (29,6 km) şi Secţiunea 6 DN 73C Tigveni – Rm Vâlcea.
După aceea va fi lansată licitaţia pentru selectarea constructorilor – ceea ce înseamnă o perioadă de cel puţin câteva luni pentru întocmirea caietelor de sarcini. Astfel că ministrul Dan Costescu nu va mai fi în funcţie la lansarea licitaţiei – care, oricum, ar dura cel puţin până în vara lui 2017 -, deoarece în noiembrie vin alegerile parlamentare şi va fi instalat un nou Guvern – politic.
În Planul de priorităţi strategice întocmit de ministrul Costescu şi postat pe site-ul Guvernului mai apar proiecte precum Autostrada Nădăşelu – Suplacu de Barcău, Suplacu de Barcău – Borş, Braşov – Comarnic, coridorul IX de transport rutier (Ploieşti – Buzău, Buzău – Focşani, Focşani – Bacău şi Bacău – Paşcani), Autostrada Tg. Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni (faza I: de la Tg. Neamţ la Ungheni, cu o valoare totală multianuală de 1,4 miliarde euro) şi continuarea lucrarilor pentru proiectul de cale ferată Sighişoara – Simeria (419 milioane euro).
Alte lucrări vor fi pentru modernizarea liniilor de cale ferată Radna – Gurasada – Simeria (valoare totală multianuală de 897 milioane euro) şi Braşov – Sighişoara (887 milioane euro), proiectul Braşov – Predeal (518 milioane euro), Bucureşti – Craiova (1,03 miliarde euro) şi proiectul Craiova – Caransebeş (1,14 miliarde euro).
Iată întreg Planul Strategic:
Harta Strategiei
Şi, pentru că tot avem un guvern tehnocrat, ni se afişează şi o Hartă a Strategiei, extrem de “relevantă”: