Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, face din nou promisiuni fără acoperire, de data aceasta în legătură cu porțiunea distrusă din Autostrada Orăștie-Sibiu: “Circulația se va relua în august-septembrie”, susține el, în ciuda faptului că CNADNR nu a anunțat încă un constructor.

costescu protv

Costescu a declarat duminică, la PROTV că “lucrările de reparații și de refacere a zonei demolate se vor finaliza până în lunile august – septembrie, când se va relua circulația pe autostrada Orăștie-Sibiu, iar în decembrie vom avea și rezultatele finale ale expertizei pe eventualele zone unde se va interveni fără demolare”.

“Până la mijlocul anului următor va exista un al treilea contract care prevede spații de servicii și rigole, dar care nu țin de circulație, iar până în 2017 se vor termina și aceste lucrări și autostrada va fi completă. Însă, deschiderea circulației pentru demolarea de acum va avea loc în august-septembrie pe Orăștie-Sibiu”, a insistat ministrul.

Amintim însă că, în urmă cu două săptămâni, directorul general interimar al CNADNR, Cătălin Homor, a anunțat că licitația pentru constructor este “pe final”, însă nu a fost anunțat nici până astăzi constructorul câștigător.

Totodată, șeful CNADNR a anunțat că expertiza tehnică trebuie finalizată în două luni, potrivit contractului semnat în 15 februarie cu firma Geotesting C.I. SRL, pentru suma de 133.100 de lei, fără TVA.

autostrada orastie

Reparațiile, din garanția fostului constructor

Despre finanțarea porțiunii de 200-300 de metri demolată în septembrie anul trecut, ministrul Transporturilor susține că va fi suportată de constructorul italian care și-a bătut joc de lucrare, pe baza unei garanții depuse de acesta.

“Există mecanisme contractuale, nu toate sunt perfecte, dar în acest caz avem o acoperire, o garanție de bună execuție pe care constructorul a depus-o. Sunt două componente, una de 60 de milioane de lei plus una de 30 de milioane de lei, în total 90 milioane de lei și aceste sume ajung deocamdată pentru plata lucrărilor de reparație”, a spus Costescu.

Risc pe toți cei 22 de km

Ministrul nu a exclus riscul ca și pe alte zone ale Lotului 3 de autostradă să apară probleme similare.

“Nu trebuie să uităm că există suspiciunea – pentru că aceste lucrări au fost făcute de slabă calitate – ca și alte zone ale tronsonului realizat de același constructor să aibă probleme. Asta înseamnă că în afară de banii cheltuiți pentru reparații, trebuie să fim pregătiți de alte probleme similare, în alte zone ale aceluiași tronson. Practic, acum demolarea este efectuată pe 200 de metri, au mai fost identificate fisuri pe o zonă adiacentă de 300 de metri, dar am demarat odată cu măsura de refacere și pe cea de expertiză, pe toți cei 22 de kilometri, pentru a avea siguranța că este totul în regulă, și dacă nu, să îmbunătățim structura. Diferențele se vor plăti de constructori și vom obține acești bani chiar și în justiție”, a spus Costescu.

Un an de pericol pentru șoferi

Fisurile de pe Lotul 3 al Autostrăzii Orăștie – Sibiu  au fost semnalate imediat după deschiderea circulației, în campania electorală pentru prezidențialele din noiembrie 2014. La ianugurare a participat, alături de ministrul de atunci Ioan rus, și premierul Victor Ponta.

Circulația rutieră a fost însă oprită abia după aproape un an de CNADNR, în septembrie 2015, timp în care presa, dar și specialiști din companie au relatat despre pericolul la care sunt expuși șoferii.

CNADNR, părtașă

Inițial, CNADNR a dat dispoziție constructorului Salini Impregilo să refacă, prin demolare și reconstrucție în conformitate cu proiectul tehnic aprobat, porțiunea de 200 – 300 de metri din corpul de autostradă unde au apărut degradările, în zona Cunța-Săliște.

Termenul “din burtă” anunțat pentru finalizarea refacerii era de “o lună și jumătate”. În 9 noiembrie însă, CNADNR a precizat că a dat în judecată firma Salini – Impregilo SpA. 

În 12 noiembrie, înainte de a părăsi fotoliul de ministru al Transporturilor, Iulian Matache a făcut public raportul Corpului de Control asupra deficienţelor de la lotul 3, recunoscând, în sfârșit că CNADNR este de vină.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version