Președintele Klaus Iohannis îl atacă la scenă deschisă pe ministrul Justiției, Stelian Ion (USR PLUS), ceea ce poate reprezenta un semnal pentru ca premierul Florin Cîțu să îl remanieze.

Iohannis a găsit un pretext să iasă pubic cu declarații, miercuri: a vizitat Parcul Natural Comana, unde s-a plimbat cu barca și le-a vorbit despre protejarea mediului jurnaliștilor pe care i-a chemat să îl filmeze.

Însă știm că șeful statului nu iese public fără un motiv anume.

Așadar, Iohannis a fost întrebat, cum era de așteptat, despre cum funcționează coaliția la guvernare.

Iar răspunsul a fost țintit pe ministrul Stelian Ion, pe care dat vina că „nu a găsit încă calea potrivită” să convingă UDMR să accepte desființarea Secției speciale de investigare a infracțiunilor din justiție (SIIJ).

Kelemen Hunor susține că vrea desființarea, dar nu și returnarea dosarelor de corupție la DNA – așa cum prevede programul de guvernare pe care și el l-a semnat.

„Având în vedere de unde am pornit, pot să spun: da, coaliția funcționează, dar nu funcționează perfect. Sunt multe lucruri care nu funcționează. Bunăoară, SIIJ nu a fost desființat. Chit că toată lumea s-a lăudat că așa va face (inclusiv Iohannis, în campania electorală, iar Rareș Bogdan clama: ”În maxim 30 de zile o desființăm”  – n.r.). Dar ministrul Justiției nu a găsit încă calea potrivită. Legile justiției… nici nu există un proiect acceptat în coaliție și sunt și eu nemulțumit de aceste lucruri. Sunt și alte și alte reforme care au fost promise și deocamdată auzim că se întâlnesc și discută”.

Președintele nu a comentat faptul că UDMR a blocat la Senat proiectul de desființare a Secției Speciale și transferului dosarelor la DNA.

UPDATE: Reacția ministrului Stelian Ion a venit într-un comunicat pe care îl publicăm integral:

„Soluția pentru deblocarea proiectului de desființare a SIIJ și a legilor justiției este una simplă: respectarea angajamentelor asumate în programul de guvernare și în relația cu Uniunea Europeană

Atât desființarea definitivă a SIIJ, și nu încercarea de salvare a acesteia prin mutarea sediului la Parchetul General, cât și repararea legilor justiției ar fi fost deja obiective îndeplinite dacă toți partenerii din coaliție ar fi respectat programul de guvernare și ar fi pus preț pe opiniile instituțiilor internaționale – Comisia Europeană, GRECO și Comisia de la Veneția.

Desființarea SIIJ putea fi realizată încă din februariede când Ministerul Justiției a propus proiectul și a fost aprobat și susținut de Guvern. Ministerul Justiției a transmis forma corectă, avizată favorabil și de Comisia de la Veneția, pe care UDMR o ignoră cu bună-știință. Criticile cred că ar trebui îndreptate înspre UDMR, nu înspre Ministerul Justiției.

Mai mult, am propus coaliției și în grupul de lucru și alte soluții pentru deblocarea situației privind SIIJ: la cererea judecătorului sau procurorului care are calitatea de suspect sau inculpat, cauza să fie trimisă spre soluţionare la un serviciu teritorial egal în grad și învecinat cu parchetul care efectuează urmărirea penală. Faptul că soluțiile sunt respinse sistematic, fără argumente solide, arată că nu toți partenerii din coaliție doresc desființarea reală a SIIJ și caută modalități de a menține în viață această structură.

Legile justiției puteau fi aprobate din luna aprilie, după ce Ministerul Justiției a transmis proiectele pe 26 martie 2021. Până în septembrie ar trebui finalizate negocierile, dar ar fi de ajutor ca acestea să nu se îndepărteze de programul de guvernare. Negocierile nu se vor încheia oricum: USR PLUS nu va accepta cosmetizări ale legislației fără modificări de substanță și va insista asupra promovării liniilor apreciate deja inclusiv de organismele internaționale (Comisia Europeană, Comisia de la Veneția, GRECO).

Realitatea este evidentă pentru toată lumea și nu poate fi ignorată. Blocajul vine din coaliție și Parlament, nu de la Ministerul Justiției.

Astăzi, președintele a transmis semnalul că este nemulțumit de aceste tergiversări, așa cum sunt și eu nemulțumit de atâta vreme. Îi transmit președintelui rugămintea de a se implica în depășirea acestui blocaj, din care putem ieși doar dacă toți respectăm programul de guvernare și recomandările instituțiilor europene.

Nu trebuie să uităm că SIIJ a avut și rolul de a slăbi lupta anticorupție, ceea ce nu mai trebuie acceptat. DNA și DIICOT trebuie să funcționeze cu competențe complete și fără să fie exercitate presiuni asupra procurorilor. De asemenea, trebuie ca procurorii-șefi care le conduc să aibă atribuții și autoritate depline. De aceea, am declanșat procedura de selecție pentru posturile vacante de procurori cu funcții de conducere la DNA și DIICOT, la finalul căreia să poată fi numită o echipă de conducere stabilă, pe baza avizului Secției pentru procurori a CSM.

În privința legilor justiției, chestiunile esențiale aflate în discuție vizează procedura de numire și revocare a procurorilor de rang înalt (în sensul diminuării factorului politic, în acord cu programul de guvernare, recomandările GRECO și ale Comisiei Europene), prerogativele procurorului generalsituația poliției judiciaremodalitatea de alegere a membrilor CSM. Aceste subiecte  foarte importante sunt încă în negociere și nu am căzut deocamdată la un acord.

Referitor la procedura de numire a procurorilor de rang înalt, am propus, de asemenea, o nouă soluție: o procedură în două etape, cu implicarea Secției pentru procurori a CSM. Un lucru spun răspicat: varianta pe care o voi promova va fi în sensul diminuării factorului politic în această procedură de numire/revocare. Un rol crescut al Secției pentru procurori este esențial. De-a lungul timpului, Secția pentru procurori a adus în avizele sale la propunerile pentru numirea procurorilor cu rang înalt argumente care ar trebui să fie luate în considerare, și nu ignorate”.

Iohannis „uită” că s-a opus modificării propuse de Stelian Ion în proiectul lui Predoiu privind Legile Justiției

Pe de altă parte, reamintim că Iohannis a respins public proiectul de modificare a Legilor Justiției propus de Stelian Ion, care a schimbat proiectul lui Cătălin Predoiu și prevede întărirea rolului CSM în procesul de numire a șefilor marilor parchete (DNA, DIICOT, PÎCCJ), așa cum este prevăzut în programul de guvernare semnat de liderii coaliției PNL-USR PLUS-UDMR. 

Mai precis, ministrul a propus ca numirile procurorilor-șefi ai DNA, DIICOT și cea a procurorului general să nu poată fi făcute fără avizul CSM:

„În cazul emiterii unui aviz negativ al Consiliului Superior al Magistraturii, ministrul justiției nu poate continua procedura de numire pentru funcția respectivă, putând declanșa o nouă procedură în urma căreia nu poate fi propusă aceeași persoană pentru care s-a emis aviz negativ”, se arată în proiectul lui Stelian Ion.

Iohannis ignoră criticile ce i-au fost aduse în cel mai recent Raport MCV

În cel mai recent Raport MCV, publicat în iunie, ofiaialii Comisiei Europene critică numirile făcute în februarie 2020 de președintele Iohannis, respectiv a procurorului general, Gabriela Scutea, și a șefului DIICOT, Giorgiana Hosu – care a demisionat după 7 luni, pentru că soțul ei a fost condamnat la 3 ani cu suspendare, pentru corupție -, în ciuda avizului negativ al CSM.

România nu scapă de MCV, deci nu intră în Schengen. Critici de la CE pe numirea șefilor PÎCCJ și DIICOT

Numai că liberali, în frunte cu Ludovic Orban, l-au atacat public pe ministrul Stelian Ion

Conducerea PNL, revoltată că Stelian Ion a modificat proiectele lui Predoiu privind Legile Justiției

Din martie, porictul de modificare a Legilor Justiției a rămas blocat. De altfel, toată lumea așteaptă să treacă alegerile pentru conducerea PNL, la congresul din 25 septembrie, unde premierul Florin cîțu vrea să-l detroneze pe Orban.

Stelian Ion contraatacă, după acuzațiile lui Orban pe Legile Justiției: Va fi vot în Parlament
Iohannis: „Atribuțiile președintelui nu trebuie diminuate”

Președintele Klaus Iohannis a sărit și el în sus de supărare, declarând că „atribuțiile președintelui nu trebuie diminuate și, personal, nu sunt de acord cu această variantă”.

Revenind la desființarea Secției Speciale, UDMR a respins până acum toate soluțiile propuse de Stelian Ion și vrea, practic, un transfer al Secției speciale la Parchetul General.

Stelian Ion explică de ce nu dispare SIIJ: UDMR a votat alături de PSD pentru înființarea Secției Speciale

Reamintim că UDMR vrea ca atribuțiile SIIJ să fie preluate de o secție specială din Parchetul General, ceea ce înseamnă că nu se desființează, ci practic rămâne tot la procurorul general Gabriela Scutea.

UDMR învinge cu doar 5%! Cîţu nu desființează prin OUG Secția Specială: „Soluţia trebuie găsită în Parlament”

Amendamentul UDMR este respins categoric de USR PLUS, care vrea ca magistrații să nu fie în continuare o categorie specială, iar dosarele să se întoarcă la DNA, care are procurori specializați în corupție. 

Nici vorbă de desființarea Secției Speciale! Barna: Amendamentul UDMR doar mută SIIJ
UDMR face mișto de ministrul Justiţiei: „Alunecă spre stalinism, iar Barna a intrat în acest delir”
author avatar
Magda Severin Jurnalist
Magda Severin este jurnalistă cu experiență de peste 30 de ani, in prezent, redactor-șef Online la ZIUA CARGO și redactor la revista lunară ZIUA CARGO (print); 2015 - prezent, redactor colaborator la ziarul online SECUNDA.
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version