În 1921, pe o parte din moşia mătuşii sale Maria Bibescu, contesă de Montesquiou Fezensac, George-Valentin Bibescu înfiinţează Aeroportul Băneasa. Conform documentelor, zecile de hectare desprinse din moşia Bibeştilor sunt lăsate drept folosinţă exclusivă Aviaţiei Române, mai precis Aeroportului Băneasa.

Aeroportul Baneasa
Aeroportul Baneasa

Conform actelor notariale, nimeni, în vecii vecilor, nu are voie să schimbe domeniul de activitate cuprins în arealul Aeroportului Băneasa, adică de aviaţie. Ei bine, timp de 78 de ani, din 1921 până în 1999, activitatea în perimetrul Aeroportului Băneasa a rămas intactă, chiar dacă la putere s-au aflat, pentru 45 de ani, comuniştii. Însă odată cu instaurarea democraţiei mioritice, testamentul Bibeştilor a fost călcat în picioare. Cum, cine şi când? Merită să citiţi paşii prin care a fost devalizat Aeroportul Băneasa. Veţi face cunoştinţă cu afaceristul Adrian Gărdean şi cu lacheii lui, Valentin Grigoriu, Liliana Pop şi Gheorghe Uglean – fostul preşedinte al Curţii Supreme de Justiţie. Sperăm că procurorii DNA se vor sesiza din oficiu în urma articolelor noastre şi vor deschide o anchetă penală împotriva celor care au furat o halcă din moştenirea Bibeştilor.

Ţeapa privatizării Aviaţiei Utilitare

Arealul Aeroportului Internaţional Bucureşti Băneasa (AIBB) este o ţintă perenă aflată în căutarea rechinilor imobiliari. Zecile de hectare puse la dispoziţia aviaţiei române de către familia Bibescu sunt atât de apetisante încât afaceriştii de calibrul lui Adrian Gărdean nu se împiedică într-un ciot de istorie. Pentru „gărdeni”, moştenirea familiei Bibescu nu este decât un moft academic ce nu „cadrează” cu imoralitatea lor. Dar în devalizarea Aeroportului Băneasa nu Adrian Gărdean a fost întâiul şmecher care a încercat să ia pământul în proprietatea sa. Primul conchistador a fost Dan Voiculescu – de curând puşcăriaş.

În 1964 s-a înfiinţat întreprinderea Aviaţia Utilitară, cu sediul la Aeroportul Otopeni. După un timp, Aviaţia Utilitară a fost mutată la Aeroportul Băneasa, unde i s-au dat spre folosinţă câteva hangare şi piste de parcare. Din motive demne de o analiză separată, Aviaţia Utilitară a fost privatizată în 1999. Dar, aşa cum s-a văzut şi în alte cazuri, privatizarea Aviaţiei Utilitare s-a dovedit a fi doar o imensă ţeapă. Practic, din momentul în care statul a transferat dreptul de proprietate asupra Aviaţiei Utilitare unor afacerişti de carton, a început jefuirea averii Aeroportului Băneasa.

Dansul jafului

Pasul 1. În 1999, Dan Voiculescu, prin intermediul companiei BENEFICA, achiziţionează de la stat Aviaţia Utilitară Bucureşti SA. Prin actul de vânzare-cumpărare, BENEFICA nu obţine nici un drept asupra terenului pe care Aviaţia Utilitară îşi desfăşoară „activitatea”, teren situat în proprietatea Aeroportului Băneasa – AIBB.

Pasul 2. Evident, toată afacerea pusă la cale de Varan se baza pe patrimoniul Aviaţiei Utilitare şi nu pe vreo idee nobilă. De aceea, Voiculescu revendică de la Ministerul Transporturilor un teren de câteva zeci de hectare, presupus a fi deţinut de Aviaţia Utilitară în perimetrul AIBB. Din cauză că nu se înţelege cu ministrul Transporturilor de atunci – viitorul său duşman de moarte, Traian Băsescu -, Voiculescu vinde Aviaţia Utilitară unei firme înfiinţate în 1999. Este vorba despre Aviaţia Utilitară 2000, societate deţinută de un afacerist din Petroşani abonat la banul public şi certat cu legea: milionarul în euro Adrian Gărdean.

Nota Bene: Ministrul Traian Băsescu i-a spus lui Voiculescu că AIBB este proprietar peste suprafaţa revendicată, iar „activele Aviaţiei Utilitare sunt situate pe terenuri pe care, conform Master-Planului de dezvoltare al AIBB, este prevăzută desfăşurarea unor activităţi specifice aviaţiei”. Ministrul Băsescu îl atenţiona pe Voiculescu asupra faptului că perimetrul aflat în vizorul său va putea fi doar concesionat, şi asta numai dacă Aviaţia Utilitară îşi va păstra specificul activităţii de aviaţie.

Pasul 3. După ce a cumpărat de la BENEFICA-Voiculescu Aviaţia Utilitară Bucureşti SA prin intermediul Aviaţiei Utilitare 2000 – Petroşani, Adrian Gărdean trece o parte din activele din Băneasa pe numele societăţii din Petroşani.

Pasul 4. În 2002, Adrian Gărdean declanşează procedura de faliment a companiei Aviaţia Utilitară 2000. În 2005, Curtea de Apel Oradea constată, definitiv şi irevocabil, starea de faliment a Aviaţiei Utilitare 2000. La data respectivă, firma lui Gărdean avea o datorie la stat de 70 de miliarde de lei.

Pasul 5. Simultan cu lupta pentru obţinerea falimentului Aviaţiei Utilitare 2000, Adrian Gărdean deschide un nou front juridic: dobândirea a 8,9 ha de teren din averea AIBB. Acest pas 5 este unul complex şi merită dezvoltat în capitolul următor.

Bătălia din interiorul pasului 5

În 1921, la rugămintea lui George, împătimitul nepot după „aripile vântului”, Maria Bibescu donează o parte din moşia sa pentru a se „înfiinţa întru eternitate” Aeroportul Băneasa. Cotidianul PUTEREA vă prezintă „Planul de Situaţie al Terenului şi Clădirilor Aeroportului Băneasa” exact aşa cum exista în scriptele anului 1930 – vezi planşa 1. Din acest plan se observă că Aeroportul Băneasa se învecina la VVN cu „Şoseaua Naţională Bucureşti-Ploieşti”, la NNE cu „Terenul Şcoalei de Agricultură – Ministerul Domeniilor”, iar la Est şi Sud, cu „Terenuri particulare Comuna Băneasa”.

Acest plan este crucial în bătălia pentru moştenirea Aeroportului Băneasa. Documentul demonstrează că AIBB este proprietarul de drept al terenului care are drept vecin, la NNE, Şcoala Agricolă – viitorul Institut Agricol. De ce este important acest detaliu? Pentru că Adrian Gărdean a susţinut în faţa magistraţilor că AIBB nu a fost vecin cu Şcoala Agricolă, ci cu Aviaţia Utilitară Bucureşti SA -, afirmaţie falsă ce este infirmată de planul din 1930! Rămâne un mic mister de ce avocaţii AIBB nu au folosit acest document în justiţie!

Dar să revenim la anul 2000. Colegii de la un cotidian central, citându-l pe secretarul de stat Alexandros Galiatatos, au scris că „AIBB a obţinut un certificat prin care i se atestă dreptul de proprietate pentru 38 de hectare”, iar un an mai târziu, în 2001, „au mai fost eliberate alte două acte similare pentru restul terenului” moştenit de la Maria Bibescu. Motivul acţiunii de autentificare a vechilor acte de proprietate declanşat de stat a fost unul extrem de serios: s-a dorit ca AIBB să devină un aeroport de tip occidental.

Aflând de demersul AIBB, Adrian Gărdean atacă la tribunal împroprietărirea AIBB şi solicită 8,9 hectare de teren pe latura de NNE aferent planului din 1930. Conform secretarului de stat Galiatatos, în 2002, valoarea de piaţă a celor 8,9 hectare era de circa 60 de milioane de euro.

Între Gărdean şi AIBB începe o luptă de-a şoarecele şi pisica, război purtat pe relaţia Curtea de Apel Bucureşti şi Curtea Supremă de Justiţie. Practic, Adrian Gărdean solicită judecătorilor să-i acorde dreptul de proprietate asupra celor 8,9 hectare de teren aflate în proprietatea AIBB. În primă instanţă, la Curtea de Apel, Gărdean pierde. La Curtea Supremă i se adminte însă recursul. Rejudecând dosarul în 2004, Curtea de Apel Bucureşti decide din nou că Aviaţia Utilitară Bucureşti SA nu are drept de proprietate peste cele 8,9 hectare din perimetrul AIBB.

A fost momentul când Adrian Gărdean a mutat magistral: l-a aruncat în scenă, ca avocat al Aviaţie Utilitare, pe fostul preşedinte al Curţii Supreme de Justiţie, Gheorghe Uglean. Şi, supersurpriză! Judecătorii de la Curtea Supremă decid, în 14 septembrie 2004, că Aviaţia Utilitară Bucureşti SA are dreptul de proprietate asupra celor 8,9 hectare din averea AIBB. Dar magistraţii Curţii Supreme nu s-au ostenit să stabilească locaţia hectarelor. De ce oare? Simplu! Pentru ca un expert desemnat de Gărdean să decidă plasarea celor 8,9 hectare pe latura de NNE, care se învecinează cu terenul unde un alt rechin imobiliar a dezvoltat Complexul Comercial Băneasa!!!

Ţinta lui Gărdean: un MALL

Pasul 6. Adrian Gărdean reuşeşte să-l pună în funcţia de director general al AIBB pe Valentin Grigoriu, în perioada 6 iulie – 3 noiembrie 2005.

Ce face Grigoriu în aceste CINCI luni cât a fost parcat pe înalta funcţie? Recunoaşte dreptul de proprietate al Aviaţiei Utilitare 2000 asupra unui teren de 1,1 hectare de teren, pe care sunt situate hangarele societăţii aflate în… faliment!

Mai mult, pentru a produce un haos total, Valentin Grigoriu semnează alături de directorul economic Liliana Pop, din partea AIBB, un PROTOCOL cu Aviaţia Utilitară Bucureşti SA, pentru a construi un… MALL pe terenul de 8,9 hectare, aflat în litigiu!!!

Cum justifică Grigoriu şi Pop semnarea acestui protocol complet ilegal? Prin faptul că „există un litigiu între AIBB şi Aviaţia Utilitară Bucureşti SA care nu dă semne să se finalizeze”.

Deşi, în preambulul protocolului, Grigoriu confirmă faptul că Ministerul Transporturilor, proprietarul iniţial al celor două entităţi aviatice, a eliberat un certificat de atestare a dreptului de proprietate pe numele AIBB, în finalul protocolului, acelaşi director general Grigoriu recunoaşte dreptul de proprietate al Aviaţiei Utilitare Bucureşti SA pe cele 8,9 hectare aflate în litigiu!!!

Culmea, Grigoriu consideră îndreptăţit dreptul Aviaţiei Utilitare asupra celor 8,9 hectare, deoarece are nevoie să-şi desfăşoare activitatea de… aviaţie. Dar atunci, dacă aceasta este motivul real, de ce Grigoriu a semnat împreună cu Aviaţia Utilitară şi cu societatea Băneasa Mall construirea unui centru comercial pe cele 8,9 hectare disputate încă în tribunal?

În 25 de ani de presă nu am cititit un protocol mai aberant, ilogic şi antistatal ca acela semnat de directorul general al AIBB, Valentin Grigoriu, şi de directoarea economică Liliana Pop.

Mircea Ursache atenţionează BVB

Pasul 7. În 11 mai 2009, preşedintele AVAS, Mircea Ursache, transmite Bursei de Valori Bucureşti o adresă (vezi facsimil) prin care atrage atenţia că la SC Aviaţia Utilitară SA, societate pe acţiuni ce este listată pe BVB, a fost comisă o gravă ilegalitate de către Adrian Gărdean. În adresa semnată de el, Ursache spune că Adunarea Generală a Aviaţiei Utilitare, adică Adrian Gărdean, prin intermediul interpusului Sorin Avramescu, a decis să majoreze capitalul social, prin aport în natură a AVAS, cu terenul de 8,9 hectare, prin emiterea de acţiuni suplimentare în sumă totală de 2,088 milioane de lei. Mai mult, preşedintele Ursache arată că AVAS deţine dreptul de proprietate asupra celor 8,9 hectare în baza certificatului MO9 nr. 1348 din 2007, şi nu Gărdean.

În finalul adresei către BVB, Mircea Ursache afirmă că valoarea terenului a fost subevaluată la 2,5 lei/mp şi că AVAS se va opune acestei majorări de capital hotărâtă de Adrian Gărdean.

Pasul 8. Adrian Gărdean a demarat bătălia pentru a pune mâna pe o altă halcă din terenul lăsat moştenire de Bibeşti pentru AIBB. Gărdean mai vrea o parcelă de 24 de hectare. Cum i-a venit monstruoasa idee lui Adrian Gărdean? În timpul litigiului cu cele 8,9 hectare s-a efectuat o expertiză de către un expert angajat de Aviaţia Utilitară prin care s-a constatat că societatea deţinută de Gărdean are dreptul, ce să vezi, la încă 24 de hectare!!!

Batjocorirea BVB

În 4 iunie 2013, Bogdan Costaş îşi pierde calitatea de administrator unic al Aviaţiei Utilitare, în favoarea sereleului IBC Perform, societate deţinută de omul de afaceri… Bogdan Costaş. Galant, acţionarul Aviaţiei Utilitare, Gărdean, prin interpusul Sorin Avramescu, îl descarcă de gestiune pe Costaş. Evident, pierderea înregistrată de Aviaţia Utilitară la finele anului 2012, sub directoratul lui Bogdan Costaş – circa 120.000 de euro -, se acoperă din dividendele istorice.

În perioada iunie 2013 – februarie 2014, Aviaţia Utilitară este manageriată de IBC Perform, adică de Bogdan Costaş. De ce doar atât de puţin timp, când contractul stipula o administrare pe o perioadă de 4 ani? Pentru că IBC Perform se dovedeşte un sereleu falimentar, înregistrând în anul contabil 2013 o pierdere de 125.000 de lei şi o datorie de peste 1 milion de lei! Cum Aviaţia Utilitară este jucată pe Bursă, informaţia că firma ce o managerizează este falimentară ar dăuna grav acţiunilor sale, astfel că Gărdean decide, de ochii lumii, schimbarea administratorului. Aşa că, începând cu data de 27 februarie 2014, acţionarul majoritar al Aviaţie Utilitare se face că taie în carne vie: reziliază contractul de management cu IBC Perform şi contractează serviciile respective de la un alt sereleu din Petroşani, Terra Finance. Cine este directorul firmei Terra Finance? Nemuritorul Bogdan Costaş!!!

După cum vedeţi, prin schimbările repetate ale administratorului – de faţadă, pentru a adormi vigilenţa inspectorilor ASF -, Adrian Gărdean, patronul real al Aviaţiei Utilitare Bucureşti SA, nu are nimic sfânt. Practic, Gărdean îşi bate joc şi de investitorii de pe Bursă. Iar preşedintele BVB, puştiul Lucian Claudiu Anghel, acceptă fără să crâcnească mizerabilele manevre efectuate de Adrian Gărdean pe seama Aviaţiei Utilitare Bucureşti SA, în interiorul Bursei de Valori Bucureşti.

Download (PDF, Unknown)

Download (PDF, Unknown)

author avatar
Mihai Palsu Jurnalist
Este jurnalist din ‘90. A fost redactorul-sef al Evenimentului Zilei de prânz (Bulina Albastră). Din sept 1994 pana in 2010 a activat la Ziua, iar dupa cativa ani la Puterea a infiitat ziarul online SecundaTV.
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version