Borsec

Dedeman

 

ComputerLand

Arctic

Dacia

POLITICĂ: Guvernul a aprobat prelungirea cu încă 3 luni a plafonării tarifelor RCA / 

Breaking News:
Episodul 5. FRAUDA EADS. Dr. Federico Bordonaro via INS Zurich prezintă fața hâdă a melanjului geopolitc în care România plătește oalele sparte

Țarul Putin în EADS!

Rețeaua Internațională de Securitate (The International Relations and Security Network – ISN) este o platformă întreținută de Centrului pentru Studii de Securitate (CSS) de la Institutul Federal Elvețian de Tehnologie (ETH Zurich). Așadar, ISN este un nume în lumea securității mondiale și este considerat unul dintre cele mai importante servicii de informare cu acces liber din lume, atât pentru profesioniști, cât și pentru studenții care se concentrează pe relațiile internaționale și studii de securitate.

2006-09-23-in-compi-gne
Chirac, Merkel și Putin, prieteni în Franța

Bătălia pentru putere în Înalta Societate Europeană

Ei bine, în 4 octombrie 2006, italianul Dr. Federico Bordonaro, expert în relații internaționale și geopolitice, specializat în noua structură a sistemului internațional apărută după Războiul Rece, în procesul de integrare europeană și pe problemele de securitate și apărare și realism politic, a publicat pe platforma INS o analiză referitoare la EADS. Bordonaro ne prezintă adevăratele motive care i-au determinat pe ruși să penetreze EADS și să devină prin cea mai mare bancă de stat, VneshtorgBank, cel mai mare investitor străin din afara UE în colosul european aerospațial.

Federico Bordonaro
Dr. Federico Bordonaro vorbind despre strategia lui Putin

Expertul italian Dr. Federico Bordonaro își începe analiza “Russia’s stakes in EADS” prin prezentarea “teatrului de luptă EADS”.

VneshtorgBank, gigantul bancar de stat, a achiziționat în vara lui 2005 pentru statul rus 5,02% din acțiuni EADS, într-un moment când acțiunile conglomeratului aerospațial și de securitate europeană se mișca fără talent pe bursă! Adică era în picaj după criza provocată de întârzierea în livrarea de aeronave Airbus A-380. Iar rușii lui Putin nu au ratat oportunitatea de a penetra o entitate UE într-un domeniu extrem de important pentru securitate. Evident, “bătaia katușelor” viza, pe lângă un număr de acțiuni care să le ofere rușilor puterea de bloca anumite decizii strategice luate de bionomul FRanța-Germania aflat la coducere, și un loc în boardul EADS.

La rândul lor, acționarii EADS probabil că nu ar fi fost dispuși să le ofere rușilor un rol atât de important în colosul european. Acționarii EADS aveau de partea lor chiar statutul gigantului spațial care prevedea expres că în bord orice loc nu poate fi ocupat fără permisiunea principalele părți acționare: DaimlerChrysler, Lagardere, Sepi și Sogeade.

Dintre principalii acționari EADS, francezii păreau cei mai nervoși. Ei aveau și un motiv strategic: EADS deţinea 46% dintr-un alt grup de top de apărare francez, Dassault.

Dar și germanii aveau un cui contra rușilor. DaimlerChrysler tocmai anunțase că își va reduce participația de la 22,5% la 15% în EADS. Imediat după anunțul DaimlerChrysler, proaspătul cancelar al Germaniei Angela Merkel a anunțat că va prelua cele 7,2% aruncate pe piață de DaimlerChrysler, pentru a păstra egaliate față de Franța, care deținea la acea oră 22,5% din EADS. Cu alte cuvinte, Markel “sponsoriza” DaimlerChrysler cu 7,2% pentru a reechilibra forțele în EADS atât financiar, cât și politic.

UHopacncbFoiehfOuBFdO8leIu3RGKep
În 2006, la această masă, s-a tranșat Europa

Colonelul Christopher Langton emite puncte de vedere

După prezentarea zonei de luptă, expertul italian Dr. Federico Bordonaro spune că “interesele Rusiei în aprofundarea cooperării sale industriale cu EADS sunt ușor de înțeles”. Iar argumentele lui Bordonaro sunt „forte”:

Colonelul Christopher Langton, șef al Departamentului de Analiză al Apărării de la Institutul Internațional de Studii Strategice (IISS), a declarat că “având în vedere creșterea industriei aerospațială din Rusia, Rusia va avea nevoie de tehnologii de vârf iar EADS prezintă pentru Moscova o oportunitate uriașă”.

Potrivit Langton, Vneshtorgbank nu a ratat posibilitatea de a cumpăra acțiuni EADS în vara lui 2005, când valoarea acestora a scăzut după criza provocată de întârzierea în livrarea de aeronave Airbus A-380.

“Întreaga întrebare trebuie să fie pusă în contextul mai larg al relațiilor strategice ruso-europene, care implică nu numai EADS și apărare, dar și securitatea energetică și cea a proviziilor de orice natură (…) Domnul președinte Putin știe că europenii sunt deosebit de sensibili la problemele energetice, după criza gazelor din Ucraina de anul trecut, și, astfel, consideră că o afacere mare între Moscova și omologii săi din Europa de Vest ar fi salutată de către Paris și Berlin”, a punctat colonelul Langton.

Cum îi stă bine unui expert, Bordonaro scoate la lumină o latură a contextului nevăzută de publicul larg: La mijlocul lunii septembrie, copreședinții EADS Arnaud Lagardère și Manfred Bischoff au spus că achiziționarea de către VneshtorgBank a 5% din acțiuni nu aduce automat și un loc în bord pentru ruși, din moment ce “nu ar fi în interesul societății”! Evident, declarația oficială a liderilor EADS, Lagardère & Bischoff, a avut o tentă mai puțin beligerantă: “Salutăm orice investiție în afacerea noastră ca pe o manifestare de interes și încredere în succesul de lungă durată al companiei EADS. Dar, cu toate acestea, reamintim că drepturile deținute de acționarii majoritari nu pot fi eludate prin poziții individuale de proprietate în cadrul free float a EADS”!

Totuși, colonelul Langton trece peste declarațiile oficialilor EADS, pentru că “în cazul în care VneshtorgBank va achiziționa mai mult de 10% din acțiuni, nu va mai exista nicio modalitate de a-i ține pe ruși departe de un loc în bordul EADS (…) Consider că mai devreme sau mai târziu, rușii vor încerca să ridice cota de participare în EADS. Pentru că trebuie să ținem cont de faptul că Rusia are drept scop un loc în consiliul EADS, ca parte a unui resort politico-strategic, nu de simplă piață de consum”!

XovWwQb34sfkwq6nwrCW2fJRg6TV5kho
Țarul Putin și Cancelarul Merkel, doi oameni mari care beau o cană de cafea după ce s-au jucat în nisip cu Bătrâna Europă

Argumentul Jean-Pierre Maulny

Jean-Pierre Maulny, specialist în apărare european al institutul parizian Relații Internaționale și Strategice (IRIS), a declarat că “normele EADS protejează compania și acționarii de manevre bruște”.

În viziunea lui Maulny, “acționariatul strategic EADS este interesat de un parteneriat mai puternic cu industria aeronautică rusă, dar nu ar lăsa Moscova să preia conducerea”.

În plus, Maulny a declarat: “Cooperarea franco-germano-rusă va continua pe o bază foarte pragmatică. Nu este loc pentru o cooperare structurală consolidată strategic, ca și cum cineva a prezis în timpul crizei irakiene din 2003, că Paris, Berlin și Moscova se vor alinia diplomatic împotriva războiului din Irak condus de SUA. Parteneriatul va fi limitat la aspecte specifice din sectoarele industriale și tehnologice”.

1 Merkel si Sarkozy la Toulouse
Merkel si Sarkozy la Toulouse

Asigurările Țarului Putin

“Înainte, în timpul și după reuniunea din septembrie de la Paris cu președintele francez Jacques Chirac și cancelarul german Angela Merkel, Țarul Putin a încercat să-i liniștească pe partenerii săi occidentali că interesul Rusiei în EADS a fost fără tentă agresivă”, semnalează Dr. Federico Bordonaro.

Dar tot Bordonaro observă mai la vale că explicațiile președintelui Putin sunt contrazise de afirmațiile exprimate în septembrie de Serghei Prikhodko, consilierul Țarului pe politică externă: “Dacă vom fi vreodată într-o poziție opusă, atunci vom insista pe cel puțin un pachet de blocare în funcție de interesele noastre economice (…) Dacă vom considera că din punct de vedere economic este în interesul nostru să avem o legătură mai strânsă cu EADS, mă refer la interesele industriei aeronautice ruse, atunci statul ar trebui să aibă posibilitatea de luare a deciziilor, iar deciziile se iau atunci când ai puterea de a bloca o acțiune în funcție de miză”.

După cum ușor se poate deduce, declarația lui  Prikhodko a provocat îngrijorare în rândul managementului și acționarilor EADS, precum și în rândul guvernelor occidentale.

EADS are contracte de apărare sensibile cu multe țări din întreaga lume – vezi România și Bulgaria -, iar francezii și germanii nu doresc ca rușii să aibă un cuvânt de spus. Mai mult, guvernele occidentale înțeleg că Rusia folosește deja gigatul Gazprom ca șantaj politic față de clienți săi foști sateliți sovietici.

Poate de aceea Țarul Putin a ținut să liniștească Occidentul și să afirme că achiziționarea de către VneshtorgBank a 5% din EADS a fost doar o oprtunite apărută în jocul de pe piețele financiare și că banca de stat nu va încerca să schimbe ceva în statutul EADS. Mai mult, Țarul Putin a propus să se formeze un “grup de lucru cu Franța și Germania privind rolul Rusiei în EADS”.

După cum vedeți, jocurile în EADS sunt la cel mai înalt nivel din Europa. Iar faptul că o duzină de escroci români, germani și francezi au înțeles că pot să fure de la statul nostru circa 400 de milioane de euro fără să fie pedepsiți ne arată magnitudinea protecției de care se bucură acești escroci transfrontalieri.

Citiți aici Episodul 3 din Schema Fraudei EADS, pentru a vă reaminti cum s-au furat circa 400 de milioane de euro din bugetul României...
Citiți aici Episodul 4 din Schema Raudei EADS, ca să înțelegeți de ce DNA nu va rezolva dosarul penal EADS…
264 Shares
Se citește acum ...
-- publicitate --
video - emisiuni tv