După șmecheria cu revizuirea Studiului de Fezabilitate (SF), CNADNR relansează un tertip: înființarea de Unități de Implementarte a Proiectului, care ”analizează într-o formă lărgită”, cu specialiști din diverse domenii – despre care nu știm cum sunt selectați și plătiți -, ce trebuie făcut pentru realizarea unei investiții. 

costescu, homor, cnadnr,lucrari-santier
<strong>Costescu și Homor se fac că muncesc<strong>

Este punctul forte al noului director general al CNADNR, Cătălin Homor, reactivat de Guvernul tehnocrat Cioloș de la șefia Metrorex, unde fusese numit interimar de Guvernul Ponta.

Șeful CNADNR își transferă, astfel, responsabilitatea de specialist ”tehnocrat” către o răspundere colectivă, pe modelul marilor tunuri date de premierul Adrian Năstase cu “renumitele” contracte Petrom, Bechtel, Rompetrol, trecute prin votul Parlamentului.

Aici nu va fi vorba despre aprobarea unor contracte, ci de tărăgănarea unor operațiuni amânate deja de prea mult timp.

Autostrada Sibiu-Pitești, aflată în faza de revizuire a SF-ului, și refacerea porțiunii demolate din Lotul 3 al Autostrăzii Orăștie – Sibiu sunt două exemple despre cum se lucrează la CNADNR.

Plătiți regește să nu facă nimic

Salarile uriașe ”merg” înainte pentru șefii companiei de stat, chiar dacă proiectele și-au depășit cu anii termenele de finalizare.

Nimeni nu răspunde, sancțiunile sunt tabu într-o instituție unde politicul este stăpân. O ”cloacă” pe modelul ASF, ca să plagiem un politician – și vom argumenta mai jos.

cnadnr conducere

Urmărit penal de DNA pentru dezastrul de la Orăștie-Sibiu, Narcis Neaga este acum director la Concesiuni și primește un salariu de 20.000 de lei/lună

Fostul șef al CNADNR, Narcis Neaga, a fost demis în 8 decembrie 2015 de ministrul tehnocrat al Transporturilor, Dan Costescu  – și el preluat de Cioloș din echipa Guvernului Ponta, fiind numit șef la CFR SA de ministrul de atunci Ioan Rus.

Neaga este cercetat de DNA și plasat sub control judiciar pe o cauțiune de 300.000 de lei, pentru infracţiunea de abuz în serviciu în dosarul dezastrului de pe autostrada Orăştie – Sibiu.

Asta nu l-a împiedicat însă pe tehnocratul ministr Costescu să-l păstreze pe Neaga în staff-ul CNADNR!

Costescu l-a retrogradat în funcția de… director la Direcția Concesiuni, de unde Neaga primește lunar 20.000 de lei.

De 4 luni, DNA nu mai anunță nimic despre mersul dosarului, semn că Neaga e păstrat pentru denunțuri.

SF-ul Autostrada Sibiu – Pitești, controlat 

Mai întâi, Homor a înființat în 9 februarieUnitatea de Implementare Studiu de Fezabilitate: Revizuire/Actualizare Studiu de Fezabilitate pentru “Autostrada Sibiu – Pitești”.

harta autostrada sibiu-pitesti

La acea dată, el anunța că urmează să selecteze un colectiv de lucru pentru ”a urgenta finalizarea refacerii SF și pentru a fi siguri că acesta corespunde cu realitățile din teren”. Adică șefii CNADNR au comandat un nou SF, pe bani grei, și nu sunt siguri că el va corespunde realităților. 

Asta în condițiile în care revizuirea SF se face pentru a 4-a oară pentru tronsonul de autostradă ce lipsește din Coridorul IV Paneuropean. Dar de data aceasta CNADNR a adoptat o nouă tactică: studiul se face pe bucăți, fiind nu mai puțin de 5 variante de lucru.

autostrada sibiu-pitesti

legenda autostrada sibiu-pitesti

Pentru a putea mări imaginea, dați click aici…

Lucrările de execuție a porțiunii de autostrsadă sunt programate șă înceapă în anul 2018 şi vor fi finanţate din fonduri europene – asta, evident, dacă mai prind exercițiul financiar 2014 – 2020. Dacă nu, experții Comisiei Europene nu par nici ei interesați de urgentarea lucrărilor și, implicit, de absorbirea banilor comunitari de către România.

homor, lucrari, muncitori 2
<strong>Homor în mijloc trimite presei poze de la în vizitele de lucru<strong>
 Refacerea Lotului 3 Orăștie – Sibiu, tot pe hârtie

Acum, Homor anunță că a decis constituirea grupului de lucru ”Unitatea de Implementare: Refacere Lot 3 Orăștie – Sibiu”.

”Persoanele desemnate să facă parte din unitatea de implementare vor avea ca principală sarcină repunerea traficului pe sectorul de 22 km în condiții de siguranță, lucrările de reparație fiind executate în regie proprie. De asemenea, precizăm că din grupul de lucru fac parte specialiști în domenii precum: construcție drumuri și poduri, proiectare, geologie, topometrie etc. Personalul necesar pentru realizarea obiectivului va fi asigurat de către Direcțiile Regionale de Drumuri și Poduri Cluj și Brașov”, se arată într-un comunicat al CNADNR transmis redacției.

Acest colectiv de lucru (UIR) își va desfășura activitatea sub coordonarea Direcției de Implementare Proiecte Autostrăzi și Drumuri Expres din cadrul Direcției Generale de Implementare Proiecte de Infrastructură Rutieră – CNADNR SA Central.

Înființarea unității de implementare vine la o lună după ce Cătălin Homor anunța că a convocat “o echipă lărgită de specialişti pentru inventarierea degradărilor, în vederea definitivării măsurilor ulterioare“.

Abia s-a lansat licitația pentru expertiza tehnică

La 1 aprilie, CNADNR a lansat licitația pentru expertizarea tehnică a lucrărilor executate la Lotul 3 Orăștie –Sibiu, cuprins între km 43+855 – km 65+965, în lungime de 22,11 km.

”În vederea finalizării acestui obiectiv, având în vedere stadiul execuției lucrărilor, a defectelor existente în șantier și a lucrărilor rămase de executat, se impune clarificarea calității și cantității lucrărilor executate în șantier prin expertizarea acestora. Expertiza se va pronunța și asupra Proiectului tehnic de execuție”, precizează reprezentanții companiei.

Valoarea estimată a contractului de 1.808.496,00 lei, fără TVA, (inclusiv cheltuieli diverse și neprevăzute de 10% din valoarea serviciilor), sumă ce va fi suportată din garanția de bună execuție a contractului reziliat.

”Durata contractului este 15 luni de la data intrării în vigoare. Primele 5 luni ale contractului sunt pentru finalizare expertizei tehnice. După primele 3 luni de la începerea contractului vor urma 12 luni necesare pentru instalarea sistemului de monitorizare a zonelor cu instabilitate a terenului”.

Așadar, dacă astăzi ar fi semnat contractul, termenul de finalizare a expertizei ar fi 1 septembrie. Dar cum abia a fost lansată licitația, data limită de depunere a ofertelor este 16 mai iar deliberarea nu se știe cât va dura. Să spunem că CNADNR se va grăbi și va face alegerea rapid, în maxim două săptămâni, adică până la 1 iunie. În acest caz, expertiza va fi gata în noiembrie, când vine iarna. 

costescu santier 0
<strong>Costescu un ministru propulsat de Ioan Rus<strong>
Ministrul Costescu: În august-septembrie reluăm circulația

La fârșitul lunii februarie, ministrul Dan Costescu asigura că porțiunea de 200 de metri demolată din Lotul 3, plus alți 300 de metri pe care s-au descoperit fisuri va fi refăcută până ”în august-septembrie” (anterior spusese că va fi în iulie), când va fi redată circulației.

Cum însă atunci abia va fi gata expertiza tehnică, șantierul va porni în toamnă și va prinde iarna. Vor veni alegerile, un nou guvern iar Costescu și Homor vor fi schimbați, cel mai probabil, sfără să facă nimic dar nici cu vreo sancțiune.

Costescu a insistat că finanțarea reparațiilor nu va fi făcută din bani publici, ci din garanția de bună execuție depusă de constructorul italian Salini-Impregilo SpA, în contractul reziliat.

Inaugurare de campanie

Degradarea carosabilului, până la fundație și mai jos, pe Lotul 3 al Autostrăzii Orăștie – Sibiu a apărut în noiembrie 2014, imediat după darea lui în circulație. Era campania electorală pentru prezidențiale iar la inaugurare a participat, alături de ministrul de atunci Ioan Rus, și premierul Victor Ponta, candidat la funcția supremă în stat.

Fisurile și degradările s-au tot extins, însă abia după un an, în septembrie 2015, CNADNR a oprit circulația rutieră între Nodul rutier Sălişte (km 270+020) şi Nodul rutier Cunţa (km 292+455). În tot acest timp, atât presa, dar și unii specialiști din CNADNR – care ulterior au fost suspendați/demiși de Neaga –  au avertizat aproape săptămânal despre pericolul la care sunt expuși șoferii.

matache-sibiu-orastie
<strong>Ministrul Matache studiază dezastrul<strong>
CNADNR, complice

Inițial, ministrul de atunci Iulian Matache, succesorul lui Ioan Rus, a trimis Corpul de control să verifice situația din teren. Apoi, șeful CNADNR, Narcis Neaga, a dat dispoziție constructorului Salini Impregilo să refacă, prin demolare și reconstrucție în conformitate cu proiectul tehnic aprobat, porțiunea de 200 – 300 de metri din corpul de autostradă unde au apărut degradările, în zona Cunța-Săliște.

Termenul “din burtă” anunțat pentru finalizarea refacerii era de “o lună și jumătate”.

La termenul scadent, în 9 noiembrie, CNADNR a precizat că a dat în judecată firma Salini – Impregilo SpA. 

În 12 noiembrie, înainte de a părăsi fotoliul de ministru al Transporturilor după demisia Guvernului Ponta, Iulian Matache a făcut public raportul Corpului de Control asupra deficienţelor de la lotul 3, recunoscând, în sfârșit, că CNADNR este de vină.

homor, lucrari, muncitori
<strong>Homor stânga se face că lucrează pe șantier<strong>

A venit Guvernul Cioloș, așa-zis tehnocrat, cu cei doi oameni păstrați din Guvernul Ponta – Homor și Costescu. După 3 luni de acomodare, noul ministru Cătălin Homor a anunțat în februarie a.c. că licitația pentru constructor este “pe final”, însă nici până astăzi s-a anunțat constructorul câștigător.

Tot atunci, șeful CNADNR spunea că expertiza tehnică trebuie finalizată în două luni, potrivit contractului semnat în 15 februarie cu firma Geotesting C.I. SRL, pentru suma de 133.100 de lei, fără TVA.

Acum aflăm că refacerea porțiunii demolate din Lotul 3  Orăștie – Sibiu va fi făcut de CNADNR în regie proprie. Homor, la fel ca ministrul Costescu, pare în campanie electorală:

Așa după cum am promis și m-am angajat la preluarea mandatului  Orăștie-Sibiu va fi proiectul pe care îl vom trata cu maximă atenție. În paralel cu expertiza tehnică demarată pentru întreg lotul 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu în lungime de 22 km, ne apucăm de lucru să reconstruim porțiunea excavată și să remediem toate deficiențele cunoscute la această dată.

Am hotărât să refacem acest sector în regie proprie tocmai pentru a scurta timpii de execuție, astfel încât acest tronson de autostradă să fie refăcut cât mai repede.

Vreau să punctez din nou nevoia de implicare și, în acest sens, am decis și solicit tuturor celor implicați în refacerea acestui tronson să se mobilizeze exemplar. Vreau să aplicăm acestui proiect o tehnică de lucru prin asumarea responsabilităților.

Am agrenat în Unitatea de Implementare specialiști care și-au asumat răspunderea de a finaliza acest tronson. În perioada imediat următoare aștept de la această echipă un program și un calendar al lucrărilor foarte clare și mai ales cu termene asumate.

Această măsură de reziliere și finalizare a lucrărilor în regie proprie, abordată pentru prima dată de Companie, poate fi pusă în aplicare oricând pentru orice proiect care nu merge și unde constructorul dă dovadă de neseriozitate și întârzie proiectul nejustificat“, declară, în comunicatul remis redacției, Cătălin Homor.

Revoltă în CNADNR: Avem 325 de șoferi faţă de doar 189 ingineri de drumuri

În altă ordine de idei, mai mulți angajați ai CNADNR au format un grup de inițiativă pentru reforma acestei firme de stat. Protestatarii promit o conferință de presă în săptămâna viitoare, când vor prezenta și documentele cu care își susțin acuzele.

Într-o scrisoare deschisă, ei reclamă că Narcis Neaga, vinovat de dezastrul de pe Lotul 3 Orăștie-Sibiu și cercetat de DNA, încasează în continuare un salariu de 20.000 de lei lunar. Reformatorii mai spun că, deși i s-a interzis de către procurori, Neaga s-ar întâlni cu alte persoane implicate în dosarul autostrăzii ”plutitoare”, el având acceptul actualului director general al companiei, Cătălin Homor.

O altă nemulțumire a lor este modul în care se fac angajări și se dau sporuri de 75% în interiorul companiei. ”Avem un parc de maşini uriaş la CNADNR, o mulţime de şoferi (325 faţă de doar 189 ingineri de drumuri) care stau în curtea regionalelor sau pe lângă minister, făcându-şi treburile personale şi pe ale directorilor pe care îi deservesc (piaţa, plăţi, transportul copiilor, etc), totul pe carburantul companiei, majoritatea folosind maşinile în interes personal şi după terminarea programului (maşinilerămân la şoferi sau directori pentru drumuri în interes personal)”, spun nemulțumiții.

Potrivit acestora, din 49 de șefi de secții de drumuri naționale doar 29 au terminat o facultate de Drumuri și Poduri.

Ei mai acuză și faptul că firma de stat are angajați 56 de juriști, din care doar o mică parte apără compania în instanțe în disputele cu constructorii. ”Propunem să fie analizată ”încărcarea” pe care o au cei 56 de jurişti din CNADNR, prin auditarea muncii acestora şi, eventual repoziționarea lor în locurile unde ar fi utili (reprezentare în instanţă)”, se spune în scrisoarea trimisă public. Potrivit lor, CNADNR are dispute cu firmele de construcții în valoare de două miliarde de lei în care nu s-a făcut nicio apărare a companiei de stat și în care dosarele sunt pasate între diferite persoane resposnabile.

Mihai Busulescu
Mihai Bașulescu a fost pus de Adrian Năstase să semneze contractul cu Bechtel. Acumprotestează împotriva conducerii CNADNR care încă îl plătește
Bașulescu, reclamant

Grupul este format din angajați al CNADNR printre care Mihai Bașulescu, fost director general al companiei în timpul guvernelor Năstase și Ponta, Alin Goga, jurist în cadrul firmei de stat, Florin Dascălu, director de întreținere a infrastructurii.

Trebuie să amintim că Mihai Bașulescu este cel care a semnat contractul cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania – cel mai mare tun dat de Guvernul Năstase. Împreună cu ministrul de atunci al Transporturilor, Miron Mitrea (aflat acum în pușcărie), Bașulescu a avut dosare penal în urma plângerilor făcute de cel care i-a succedat lui Mitrea la minister, Gheorghe Dobre. Acesta din urmă l-a reclamat pe Bașulescu că a parafat și semnat 14 anexe la contractul cu Bechtel fără a le trece prin Guvern – și, implicit, în OUG nr. 120/2003.

La puțin timp după instalarea la putere a Guvernului Ponta, în iunie 2012, noul ministru al Transporturilor Ovidiu Silaghi (alt penal, denunțat de Nelu Iordache, patronul Romstrade,  că a luat șpagă de la ei 200.000 de euro, dar despre care DNA nu mai spune nimic de 2 ani) l-a numit pe Bașulescu director general la CNADNR.

Silaghi l-a dat jos însă după numai două săptămâni, deoarece în presă a aparut informația că Bașulescu a semnat, ca director general al CNADNR, un act adițional în favoarea companiei private de la care tocmai fusese luat de el și numit la șefia companiei de stat.

Firma era nimeni alta decât… Romstrade – vezi declarația de avere a lui Bașulescu (din 2013 pentru anul 2012):

Download (PDF, Unknown)

Și declarația de avere din 2015, cu salariul de la CNADNR:

Download (PDF, Unknown)

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version